HOLDER ORDEN: Plansjef Eivind Mauland holdt orden på detaljene, mens politikerne spurte og lurte på hvor Skarpengland-veiene skal gå. Fra venstre: Celine Hagen (KrF), Dzemal Martinovic (Ap), Solveig Robstad (Ap), Eivind Mauland, Magne Hunsbeth (Frp), Ola Aasen (H) og Geir Wehus (Ap). Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg
NY VEI: Leder i bygg- og miljøutvalget Solveig Robstad (Ap) og plansjef Eivind Mauland sjekker tegningene. Akkurat der de står, vil nyveien vri til høyre ned i rundkjøringen på riksvei 9. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

VENNESLA: — Nå legger vi grunnlaget for vekst og utvikling i Øvrebø. Vi tar vare på lokomotivene, som er Øvrebø Karosseri og matbutikken. Samtidig skaper vi muligheter for et flott sentrum og industriområde i fremtiden.

Det sa leder i bygg- og miljøutvalget, Solveig Robstad (Ap), da venneslapolitikerne torsdag formiddag endelig fikk avgjort prinsippene i saken.

Kanskje i 2017

Det hun ikke sa var at veivesenet ennå ikke har funnet de 30 millioner kronene ombyggingen vil koste. Ifølge plansjef Eivind Mauland i Vennesla kommune blir det tidligst byggestart i 2017. — Veldig viktig sak, dette, selv om det vil gå tid. Mange utbygginger har stått i stampe og ventet på dette. Nå håper jeg kommunen får fart på mange planer som står på vent, blant annet et utbyggingsområde jeg har interesser i, sier Kjell Skarpengland.

Han er en av beboerne på Skarpengland og fulgte debatten i bygg- og miljøutvalget.

Rundkjøring

Hele veisystemet på Skarpengland skal legges om, og politikerne ønsker å gjøre det med rundkjøring på riksvei 9. Rundkjøringen vil også åpne for en ny vei inn til Skarpengland industriområde, et næringsområde politikerne har stor tro på skal skape nye arbeidsplasser.

I forkant var det strid om hvor akkurat denne veien skulle gå. Kommunen hadde tegnet den inn over det nyutviklede næringsområdet til Øvrebø Karosseri. Der jobber KrFs gruppeleder Daniel Bakken, og han fikk ordnet politisk befaring. Dessuten gikk plansjef Eivind Mauland med på å tegne et nytt forslag i siste øyeblikk.

Enighet

Torsdag var partene helt enige om at ny vei i industriområdet må legges der Mølla skole i dag står, og ikke inn over Øvrebø Karosseris utviklingstomt.

— Vi har faktisk ganske store utvidelsesplaner og et par forretningsideer vi jobber med. En vei over vår tomt ville hindret dette, sa medeier i Øvrebø Karosseri, Lars Ottar Eikeland, under befaringen.

Politikerne i Vennesla håper i det lengste at Øvrebø Karosseri får lov å beholde utkjøring direkte på riksvei 9, noe veivesenet har sagt nei til.

Også Jan Ivar Kleveland, som jobber med å gjenreise butikken i Øvrebø, er fornøyd med de nye veiplanene.

— Politikerne har ikke sagt noe om gang- og sykkelvei ennå. Vi går nå i gang med å planlegge både sykkelløsning, bussholdeplasser, kollektivparkering og øvrig arealbruk, opplyser eivind Mauland.