I dette sørlige området av Marviksletta, mellom Starthallen og Kiwi, planlegges 600 leiligheter og 15.000 kvadratmeter næring over en tiårsperiode. Foto: RAMBØLL
Det gamle industriområdet på Lund skal forvandles. Neste år kan det bli byggestart. Foto: Vegard Damsgaard

— For oss er det veldig gledelig nytt, det betyr jo at kan vi få drive butikken videre på gateplan med parkering i friluft. Dette betyr igjen at slakteriet kan holdes i hevd på Søm. Jeg har vært veldig spent, så dette er en god dag, sier Hans Frivold til Fædrelandsvennen.

65-åringen er styreleder for både kjøttbedriften og Kiwi-butikkene på Lund og Søm, mens sønnene tar seg av den daglige driften.

Nå synes fremtiden like rosenrød som mørt kjøtt for slakterforretningen fra 1928. Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Handelsanalyse beroliger

De neste 40-50 årene skal Kristiansands nye urbane bydel reises til en pris på anslagsvis seks til åtte milliarder kroner. Bare infrastrukturen på Marviksletta vil koste 300 millioner kroner.

Da politikerne vurderte planen i juni, ga de utbyggerne medhold i deres krav for å investere i gigantprosjektet: Butikker - ikke håndverksbedrifter - på gateplan, og et byggevolum på 200 prosent.

Les også:

Nå skal planen ut på ny høring, med nye rammer. Til byutviklingsstyrets møte om to uker foreslår administrasjonen tilnærmet dobling av butikkarealet fra forrige runde, til 20.000 kvadratmeter.

I dette sørlige området av Marviksletta, mellom Starthallen og Kiwi, planlegges 600 leiligheter og 15.000 kvadratmeter næring over en tiårsperiode. Foto: RAMBØLL

En fersk handelsanalyse slår nemlig beina under frykten for at Kvadraturen blir skadelidende om det tillates handel i førsteetasjene. — Analysen viser at omfanget ikke har så dramatiske konsekvenser. Detaljhandelen som etableres er fullt forsvarlig, kommenterer planleder Eirik Martens Svensen i Kristiansand kommune.

Ifølge Civitas-analysen er det i dag stor overkapasitet av dagligvarehandel på Marviksletta, noe som gradvis avtar når urbaniseringen skyter fart. For annen handel vil det beskjedne omfanget ikke påføre Kvadraturen handelslekkasje.

Tvert imot vil inntil 1600 nye boenheter gi økt kundegrunnlag for omkringliggende handelssentre, ikke minst Kvadraturen.

Les også:

Byggestart neste år?

Utbyggingsvolumet kan utløse behov for fire felts vei langs Østre Ringvei, men da med to kollektivfelt. Et slikt krav vil neppe slå inn før mot slutten av utbyggingsperioden, altså flere tiår fram i tid.

Kommunens næringsselskap (Knas) har kjøpt blant annet Starthallen, Coop— og Rema-bygget for å få fart på Marviksletta. Området kan inneholde opptil 600 boliger.

Hans Frivold utenfor butikken i Stadionveien, som etter planen blir revet. Foto: Torstein Øen

Første byggetrinn blir Coop-kvartalet, med 120 boliger og 4500 kvm forretning ut mot torvområdet, og innflytting inn om fire-fem års tid.— Våren neste år er det tydeliggjort hva som skal bygges, og da begynner vi å selge. Vi tror markedet kan håndtere rundt 50 leiligheter i året, og da blir vårt område utviklet i løpet av en tiårsperiode, opplyser Knas-direktør Jan Omli Larsen.

Les også:

Norgesgruppen Eiendom Agder eier lokalene til Kiwi, samt halve Europris og Ahlsell, med over 300 millioner i omsetning. De vil byge nye forretninger, med boliger i etasjene over.

— Vi er klar til å utvikle eiendommene, og har et femårsperspektiv på det som skal skje, opplyser direktør Thor Usterud.

Utbyggerne har hittil bladd opp rundt ti millioner kroner i prosjektering, og har dessuten betalt kommunen én million kroner i bidrag til planleggingen.