Med brikken på plass styrer man unna kontrollavgiften på 710 kroner i det private parkeringsanlegget med 150 plasser.

— Vi innfører det automatiske systemet for å øke kundenes trivsel i parkeringshuset. De slipper å tenke på pengene der og da, og slipper å se på klokka. Kanskje kan de da slappe av, tilbringe mer tid i byen og butikkene våre, uttaler senterleder Fredrik Hodne i Lillemarkens AS.

Det private parkeringsselskapet Time Park AS, eid av Olav Thon Gruppen, lanserte den såkalte Vizum-brikken i et Oslo-anlegg for et drøyt år siden.

Parkeringsbrikken er et enkelt klistremerke som festes øverst i frontruta, og som her vises fram av daglig leder Bo S.S. Bakke i Time Park. Foto: Vegard Damsgaard

Denne uka var turen kommet til Lillemarkens P-hus.

Bedring uten bot

Brikken har en innebygget datachip som registrerer hvor lenge man parkerer, ved inn— og utkjøring. Beløpet trekkes automatisk og etterskuddsvis fra bank- eller kredittkortet bileieren har oppgitt, så sant det er dekning på konto.

— Man registrerer seg én gang, og ferdig med det. Etter det kan man kjøre inn alle steder de har systemet uten å tenke på betalingen, opplyser daglig leder Bo S.S. Bakke i Time Park.

Foreløpig er det kun åtte steder i landet som har Vizum, inkludert det nyåpnede Amfi-senteret i Mandal. I løpet av året blir tallet doblet.

Ideen er at parkeringen skal være lettvint, samtidig unødig fordyrende og provoserende overfor kunden.

Med dette er vi kvitt ondet.

— Det er klart; har du handlet for tusenvis og kommer ned og finner en lapp på ruta, er det ikke noe okei. Med dette er vi kvitt ondet, påpeker Bakke.

Aktuelt ved Kilden

Kommunalt eide Kristiansand Parkeringsselskap er ikke fremmed for ny teknologi. De tester nå ut samme type brikke i et lite anlegg for faste kunder i Elvegata.

— Vi synes det er en spennende utvikling som vi tror publikum vil sette pris på. Derfor følger vi med, men vil kvalitetssikre systemet litt før vi går bredt ut, opplyser avdelingsleder Ole Jacob Rynning-Tønnesen.

Kilden P-hus egner seg for billettløse ordninger fordi så mange skal inn eller ut samtidig. Foto: Arkivfoto

Han mener enkelte anlegg er mer velegnet enn andre, og peker på Kilden P-hus.— I et hus hvor mange skal hjem samtidig, enten de har vært på jobb eller forestilling, er det en stor fordel å slippe kø foran billettautomaten. Man kjører rett inn og rett ut. Det er også enklere der det er faste brukere, fordi man må registrere et kundeforhold, påpeker Rynning-Tønnesen.

Positiv styreleder

Selskapet bruker i dag systemet EasyPark der bilisten kan starte, stoppe eller forlenge parkeringstiden med sms eller mobilapp. I løpet av fjoråret ble tjenesten tilgjengelig på alle selskapets plasser.

Vi er på hugget for ny teknologi, hvis det gjør det mer brukervennlig og enkelt for bilistene.

Styreleder Aase G. Paulsen i parkeringsselskapet ivrer også for billettløs parkering.

— Vi er på hugget for ny teknologi, hvis det gjør det mer brukervennlig og enkelt for bilistene, forsikrer Ap-politikeren overfor Fædrelandsvennen.

- Men det vil vel bety at parkeringsbetjenter blir overflødige?

— Det er klart det kan bety mer kostnadseffektiv drift, noe som også kan være nødvendig for oss i fremtiden, svarer Paulsen.

Staben til det kommunale foretaket teller i dag 30 årsverk.