<b>Nidelv brygge og camping</b>
Båly
Ragnhild Aas sier betjente pumper koster mer enn ubetjente. Hun har opplevd at enkelte rynker på nesa når de får se prisene på drivstoff. Foto: Frank Mersland
<b>Idyllen rår på Kokkenes i Lillesand. Når båtfolket tar en nærmere titt på prisen på drivstoffpumpene er det enkelte som rynker på nesa.</b> Foto: FRank Mersland
<b>Morten og Renate Fiskaa fra Stavanger nyter Sørlandssommeren. Drivstoffprisene er det verre med. Før paret dro fra Stavanger ringte de til et par forhandlere for å sjekke prisene.</b> Foto: Frank Mersland
<b>12 kroner og 60 øre stod pdet på dieselpumpa på Kokkenes i Lillesand onsdag morgen.</b> Foto: Frank Mersland
<b>17 kroner og 40 øre koster det for 95 blyfri på Kokkenes i Lillesand.</b> Foto: Frank Mersland
<b>Ragnhild Aas drivstoff og kisokvarer på Kokkenes i Lillesand. Hun mener stedet ikke hadde gått rundt dersom drivstoffprisen hadde vært lavere.</b> Foto: Frank Mersland

— Prisen på drivstoff er et hyppig omtalt tema når vi legger til i forskjellige gjestehavner, sier Simon Morewood-Olsen og Marianne Førde Olsen fra Tau i Rogaland.

De har overnattet i Lillesand gjestehavn og er i ferd med å sette til livs frokosten om bord i en Viksund Santa Cruz. Den 34 fot store båten har en dieseltank på 670 liter, og det merkes godt når drivstoffprisene stiger.

— Da vi kjøpte båten for tre-fire år siden kostet dieselen rundt 8,50. Det er klart vi merker den stigende prisen. Det er litt rart. Da vi dro fra i Tau, kjøpte vi diesel til 10,90 for literen. Her i Lillesand koster den 12.60. Hvorfor er det så stor forskjell, undrer Morewood-Olsen.

Ødelegger ferieidyllen

Rogalendingene planlegger å dra litt lenger østover, så tanken må nok fylles en gang til på Sørlandet før ekteparet vender nesa hjemover igjen.

— Vi prøver å ikke snakke for mye om prisene for det ødelegger ferieidyllen, sier de to.

Noen båtlengder lenger borte har pensjonistekteparet Reidar og Gerd Bjerning nettopp avsluttet frokosten.

— Det er klart drivstoffprisene er et tema, sier Reidar Bjerning.

Bestilte tankbil

Ekteparet fra Skudneshavn har vært på båtferie langs sørlandskysten før. De husker begge en episode fra Kristiansand for noen år siden.

— Der var det flere båteiere som reagerte på de stive drivstoffprisene. De organiserte seg og bestilte en tankbil. Da ble plutselig prisen på marinaen satt ned, sier de to og ler.

De ferierer i en Princess 420. Båten har en dieseltank som rommer 1100 liter. Da den ble fylt hjemme på Karmøy kostet dieselen rett rundt 10 kroner. I Lillesand koster den to og en halv krone mer - per liter.

— Vi har snakket med folk som er veldig formuende, for å si det slik. De ser på dieselprisen de også. Det gir ingen god følelse og komme til ei havn og høre fra folk: «Å, fylte dere der. Der er det jo så dyrt». Da føler du deg gjerne litt lurt, sier Reidar Bjerning.

Koster med betjening

Tvers over gjestehavna ligger marinaen på Kokkenes. Da Fædrelandsvennen sjekket pumpeprisene onsdag morgen kostet avgiftsfri diesel 12,60 og 95 oktan blyfri bensin 17,40. — I stedet for å snakke om prisen bør vi heller snakke om tilgjengelighet, sier Ragnhild Aas som betjener pumpene og kiosken på Kokkenes.

I går kom det flere båter fra Grimstad som ikke hadde fått fylle der fordi det var trøbbel med anlegget.

— Det koster å ha betjente pumper. Det er det som utgjør forskjellen. Vi fungerer både som betjening og turistguider, Av og til er det noen som må ha hjelp fordi de ikke vet om båten går på bensin eller diesel, sier Aas.

Hun mener det er et tidsspørsmål hvor lenge de kan ha betjent pumpe på Kokkenes.

— Det er noen som rynker på nesa når de kommer hit og ser prisen. Særlig vestlendinger. Østlendingene ser ut til å være mer vant til prisnivået.

— Synes du er flaut at drivstoffet koster så mye?

— Ikke i det hele tatt. Det er det vi må ha for å få det til å gå rundt, sier Ragnhild Aas.