KRISTIANSAND: M/S Maartens egenskaper er så gode at fartøyet fra 1984 kan få et søsterskip.

— Det vil være en del å spare hvis vi kan finne fram de gamle tegningene av Maarten. De som kjører båten er veldig godt fornøyd med den, opplyser pensjonert havnedirektør Odd A. Salvesen, gruppeleder for Pensjonistpartiet og styreleder for Selskapet Maarten AS (kommunalt eid).

Tirsdag skal selskapet informere politikerne i kommunalutvalget, og helst få aksept for å gå videre med planene om å bygge «Maarten II».

Behovet er akutt. I en undersøkelse blant Maartens kunder svarer 83 prosent at de mener byen trenger en ekstra sightseeingbåt.

130.000 cruisepassasjerer

62 prosent opplyser at båten har vært opptatt når de har forsøkt å booke, mens nesten halvparten har blitt tvunget til å endre tidspunkt for utflukten.

— Vi har vært ute og søkt på bruktmarkedet, men ikke funnet noen ting. Derfor tar det fort ett til halvannet år å få båten på plass. Vi må både til østblokkland og Skandinavia og se hva vi finner, opplyser styreleder Salvesen.

Cruisetrafikken til Kristiansand har økt fra 30 båter i 2008 til 70 båter i 2013. Kommende sesong blir det 15 dager med doble cruiseanløp.

— Vi klarer ikke å dekke behovet, verken for cruisetrafikk eller næringsliv. Bare fra i fjor til i år øker antall cruisepassasjerer fra 80.000 til 130.000, forklarer Liv Karin Aaneland, selskapets daglige leder.

Med mindre det dukker opp et lekkert stykke bruktbåt fra styrbord litt raskt, må enda flere stå slukkøret på kaia kommende sommer.

Selskapets regnskap viser et overskudd for 2012 på 400.000 kroner av en omsetning på 2,6 millioner, og 1,2 millioner i egenkapital. Dermed mener styret at investeringen ikke medfører fare for å gjenta grunnstøtingen fra 2001. ## Solgte båter i 2002

Da var selskapet teknisk konkurs, med et underskudd på 650.000 kroner i 2000 og hele 10 millioner i gjeld. Det førte til at to av selskapets tre båter ble solgt: Silius fra 1994 og fiaskobåten Vilhelm Krag, som ble kjøpt for fem millioner så sent som i 2000. — Bykassen skal ikke belastes?

— Nei, det er en forutsetning at dette dekkes med banklån, svarer Liv Karin Aaneland, som er spent på om de kan få et nytt skip til akseptabel pris.

29 år gamle Maarten, med hundre plasser, skal være i topp form. De siste fem årene er båten modernisert med ny motor, salong, kjøkken og toaletter for nærmere én million kroner.

I 2012 leide selskapet inn M/S Blindleia for å kjøre badebåt i perioden 23. juni til 5. august, finansiert med et kommunalt tilskudd på 250.000 kroner. En ny Maarten-båt vil også kunne dekke behovet for badebåt, hvis politikerne ønsker det.