— Åtte fartøyer hos oss i Farsund, åtte i Lyngdal og en rigg i Kvinesdal. To eller tre til er på vei inn til Farsund og én til Lyngdal, sier Farsunds havnefogd Tom Egil Ravndal.

Det betyr at 17 offshorefartøyer ligger i opplag lengst vest i Vest-Agder, og at flere er på vei inn. Samtidig ligger fem offshoreskip i opplag i Kristiansand og to i Arendal.

I sum: 24 fartøyer, men tallet ser ut til å øke snart.

Sea Trout (til babord) og Sea Falcon er plattformforsyningsskip tilhørende Grimstad-rederiet Deep Sea Supply, mens Western Pride er et forskningsfartøy. Her ligger de i en fjord i Lyngdal og venter på bedre tider. Foto: Kjartan Bjelland

Alle har det til felles at de har rømt fra et marked preget av få oppdrag og stort press på ratene. Bakenforliggende årsak er åpenbart oljeprisen, som i skrivende stund ligger så vidt over 30 dollar fatet.Begrepet «fartøy» spenner for øvrig vidt. De to i Arendal er ankerhåndteringsskip tilhørende Siem Offshore. De er «cold stacked», som betyr at de er klargjort for å bli liggende lenge.

— Det er én eller to mann om bord som utfører nødvendig vedlikehold. Skipene får strøm fra land, slik at maskinene ikke trenger å gå, opplyser Gordon Fuglestad fra Arendal havn.

Søsterskipene Siem Daya 1 og 2 ligger midt i Vesterhavna i Kristiansand. De er bygd for å hjelpe til med undervannskonstruksjoner ute i havet, men mangler oppdrag. De holder seg imidlertid klare. Foto: Sondre Steen Holvik

I Kristiansand ligger også klassiske offshorefartøyer, deriblant to Siem-skip, men som Fædrelandsvennen har meldt de siste dagene, holder de seg klare til å rykke ut på oppdrag og har hjelpemotorene i svev.

To større, moderne offshoreskip i Lyngdal. Foto: Kjartan Bjelland

Truet med handelsboikottI fjor høst truet hyttefolk med handelsboikott dersom politikerne i Lyngdal kommune åpnet opp for enda flere fartøy i opplag. I kommunestyret ble det imidlertid flertall for å regulere inn et nytt område for opplag av båter og rigger ved Hausvik. Ordfører Jan Kristensen tror protestene er i ferd med å avta, og viser til opplag kan gi oppdrag til lokalt næringsliv.

— Vi har regnet ut at vi årlig bruker 100.000 kroner i Lyngdal til kjøp av varer og tjenester, og risikerer nå å få en rigg med flomlys som blir liggende å spy ut eksos fra dieselaggregat rett foran hytta. Det er vi som ferierer i Lyngdal som har bidratt til at kommunen har blitt det store handelssenteret. Det en rigg i opplag kjøper av tjenester i lokalsamfunnet vil være for ingenting å regne sammenlignet med hyttefolk og campingturister, sier Rein Krohn-Pettersen fra Sola i Rogaland.

Hotelldirektør Gaute Ubostad ved Rosfjord Strandhotell mener grensen for hvor mange båter som skal være i opplag i Lyngdal nå er nådd. Foto: Torbjørn Witzøe

— Grensen er nåddHotelldirektør Gaute Ubostad ved Rosfjord Strandhotell mener grensen for hvor mange båter som Lyngdal skal ha i opplag nå er nådd.

— Det er viktig å ikke strekke strikken for langt. Jeg håper vi slipper å få plattformer og flere store båter fjorden vår, sier han.

Ett stort og to mindre, også de i Lyngdal. Foto: Kjartan Bjelland

Daglig leder Karl Erik Lohr i Vekst i Lyngdal som også organiserer turistkontoret, innrømmer at dette er en vanskelig sak. Han er fullt klar over at de 2000 hytteeierne ønsker mest mulig ro og uberørt natur, men at kommunen også må ta hensyn til lokal mekanisk industri som sliter som en følge av krisen i oljesektoren.

Strid i Flekkefjord

Også i Flekkefjord har opplag vært omstridt. Til protester fra naboer skulle tre offshorefartøy like før jul ha gått i opplag ved Lasta kai i indre havnebasseng. Men bare et par dager etter at de to første skipene hadde ankommet viste det ifølge havnesjef Petter Tagholt seg at den kommunale delen av kaia ikke var stor nok til at båtene kunne fortøyes på en tilfredsstillende måte, og båtene gikk til Vestlandet.

Tidligere ordfører Reidar Gausdal (V) er blant de som mener at en bør finne andre opplagsplasser enn kaia som ligger tett opp til boliger. Han mener skip i opplag her vil virke skjemmende i bybildet, og tar til orde for en omregulering.

Flekkefjord har for øyeblikket bare et containerskip i opplag, men det ligger lengre ute i fjorden.

Rigg i Fedafjorden

Fedafjorden i Kvinesdal ligger den 36 år gamle, halvt nedsenkbare boreriggen Bredford Dolphin, tilhørende Fred Olsen Energy. Og blant de åtte fartøyene som Farsunds havnefogd Tom Egil Ravndal melder om, er seks seismikkskip og en stor nordsjølekter.

Flesteparten av de totalt 24 fartøyene er for øvrig «cold stacked».

At aktivitetslavmålet i Nordsjøen samtidig betyr forretningsmuligheter for havnene langs sørlandskysten, bekreftes av hjertesukket fra Mandals havnefogd Olav J. Neset:

— Vi har ingen skip i opplag, men skulle gjerne hatt det. Vi har ei ledig kai.

- God butikk

— Om det er god business? Ja da, men så har vi også investert for å kunne ta i mot disse skipene, sier fungerende havnesjef Roy Fredbo i Lyngdal.

Han forteller at de første fartøyene som trengte opplagshavn, var seismikkskip.

— Så kommer riggene og supplyskipene. Vi får tydeliggjort rekkefølgen i det som skjer ute på oljefeltene, bemerker Fredbo.

— Dere skal ha flere på vei inn?

— Ett skip er helt sikkert, pluss at vi har følere ute for flere.

— God business, men også tragisk at flotte skip må legges i bøyene?

— Det er jo forferdelig tragisk! bekrefter den fungerende havnesjefen i Lyngdal.