kristiansand : Bussuksessen vil gjøre økonomien verre for parkeringsselskapet, og dyrere parkering spøker i bakgrunnen. — Det har vært en nedgang i etterspørselen etter våre parkeringsplasser i ganske lang tid, bekrefter Raymond Solaas, leder av Kristiansand Parkeringsselskap. - Det kan skyldes andre vaner og at folk bruker kollektivtrafikken i større grad, mener Solaas. Parkeringsselskapet vil havne under budsjett i år også. Og fremover kan suksessen for metroen true inntektsgrunnlaget kraftig. I september tok 8000 flere buss i Kristiansand enn samme måned i fjor. I oktober var det økning på hele 21.000 passasjerer. Novembertallene er ikke klare ennå. Foreløpig blir ikke bilførerne belemret med nye økninger i p-avgiften. Men med mindre utbytte fra det som har vært en av kommunens beste melkekuer, kan det spøke for politikernes vilje til å holde parkeringsprisene fastfrosset. Det er ikke parkeringsvaktenes bot-iver som har skyld i inntektssvikten.- Det er selve avgiftsparkeringen vi ikke greier å få nok inn på. Når det gjelder gebyrer og tilleggsavgift har vi vært stabile på 20.000 stykker i flere år, opplyser Solaas.Det betyr at du og jeg parkerer mindre i sentrum. Så sent som i 2001 hadde parkeringsselskapet en omsetning på 36,3 millioner kroner. I 2002 var omsetningen falt til 33,7 millioner kroner, en differanse på hele 2,6 millioner kroner. Det hjalp på inntektene å øke p-avgiften, men det er liten grunn for parkeringsselskapet til optimisme i år. - Tendensen med svak utvikling på inntektssida har vedvart. Nå i 2003 vil vi ikke oppnå mer enn maksimalt 34,9 millioner kroner, sier Solaas. Det betyr 0,7 millioner kroner mindre enn budsjettert og 1,4 millioner kroner mindre enn i 2001, på tross av avgiftsøkningen. - Det kan skyldes prisnivået. Svikten kom før metroen, men det kan få effekt for etterspørselen etter p-plasser etter hvert. - Når må bilførerne begynne å betale mer for å dekke underskuddet? - Vi har gått inn for ikke å øke satsene i 2004. Det er uendrede satser i perioden til og med 2007. Vi har kun justert satsene med en forventet prisutvikling. Men det blir gjenstand for politisk vurdering, sier Solaas. Politikerne tar likevel ut 12 millioner kroner av p-kassa til saldering av budsjettet i år, og det samme til neste år. Det til tross for at behovet er stort for å bygge et nytt parkeringshus så raskt som mulig. Hensikten er å gi flere mulighet til å parkere bilen og ta buss inn til byen, pluss å få bilparkeringen bort fra gatene. - Vi ser at bykassa er stadig mer avhengig av overføringer fra parkeringsselskapet. Politikerne må prioritere hva som er viktigst, sier Raymond Solaas. Han håper på nytt parkeringshus i 2007. Leder av byutviklingsstyret Hans Otto Lund (H) var ikke tilgjengelig for kommentar fredag. inge.dalen@fedrelandsvennen.no