KRISTIANSAND: — Flyturen har gått greit. Det tok sin tid med det dårlige været. Jeg satt fast i snøstorm på Grønland underveis, forteller Sigurd Henriksen.

Mutters alene i det lille propellflyet har Sigurd Henriksen flydd fra Chicago i USA og til Kjevik. Det er Kjevik Flyklubb som har kjøpt Cessna-flyet, og klubben leide inn Henriksen til å fly det hjem.

— Jeg fløy i en spesiallaget overlevelsesdrakt over havstrekkene, med redningsflåten i passasjersetet. Det er ubehagelig å fly med overlevelsesdrakt, men enda mer ubehagelig å ligge i det kalde vannet uten, spøker Henriksen.

Turen gikk fra Chicago til byen Sault Saint Marie i Michigan i USA fredag 10. desember. Derfra over til Grand Rivière i Canada, og videre til Iqualuit helt nord i Canada. 12. desember landet Henriksen i Kangerlussuaq på vestkysten av Grønland. Dagen etterpå nådde han Kulusuk på østkysten.

— Der var det 37 minusgrader og full snøstorm. Inuittene lot meg bo i en fangshytte så lenge stormen raste. Jeg brukte flere timer på å grave fram flyet da stormen ga seg, forteller Henriksen.

Ikke redd

— Du var ikke redd under turen?

— Nei, jeg var ikke det. Du kan ikke være redd på en slik tur, sier Henriksen.

Mye av hemmeligheten ligger i god planlegging. Henriksen hadde rikelig med nødproviant, fiskeredskaper, snarer, telt, nødpeilesender, gps, nødraketter og annet overlevelsesutstyr.

— Dette er i tilfelle jeg skulle gått ned over Canada eller Grønland. Det kan godt være over 100 mil til folk. Jeg hadde også våpen i tilfelle isbjørn, forklarer Henriksen.

— Hva med når du var alene langt ute over åpen hav?

— Man må være på tå hev. Det blir ikke mye tid til å filosofere. Jeg sendte radiorapporter om posisjonen og speidet etter skip og fiskebåter, forteller Henriksen.

— Fiskebåter?

— Ja, skulle du gå ned, er det en fordel å lande i nærheten av en båt. Det er slike forholdsregler du må ta, sier Henriksen.

Torsdag 16. desember nådde han Reykjavik på Island. Deretter bar det videre til Færøyene, før han landet i Bergen på lørdag. I går ettermiddag kom han til Kjevik.

Livsfarlig ising

— Jeg har flydd mange ganger til og fra USA, men dette er et veldig lite fly. Det gjør turen spesiell. Det blir nok en stund til jeg tar en tilsvarende tur i desember, humrer Henriksen.

Det er spesielt ising som er den store faren. Et lite fireseters fly har ikke avisingsutstyr, og må derfor unngå å fly gjennom lavtrykk og nedbør. For mye is vil tvinge flyet ned.

— Jeg møtte to Sea King-helikoptre da jeg fløy mot Island. De skulle ut og møte et fly som kom bak meg. Piloten fløy alene i et større fly enn mitt, men hadde fått problemer med bensinpumpa. Flygeren klarte seg heldigvis. Selvfølgelig blir du ettertenksom når du får med deg noe sånn, forteller Henriksen.

Fløy hjem selv

Det nyankomne flyet vakte stor begeistring blant medlemmene i Kjevik Flyklubb.

— Dette er litt som julaften på forskudd. Samtidig er det litt av en tur han har vært på. Det er noe andre piloter bare kan drømme om, sier Tore Jan Clausen.

Flyet koster 850.000 kroner inkludert omregistrering og turen hjem. Et tilsvarende fly kjøpt i Norge ligger på over en million kroner.

Henriksen, som opprinnelig er fra Ålesund, skulle i går kveld hjem til Lista.

— Jeg har et fly stående her på Kjevik, så jeg flyr hjem i kveld, sier Henriksen.