LINDESNES: — Det grunne vannet og sandbankene ved Audnas utløp har lenge vært et kjempeproblem for båttrafikken. Det er svært vanskelig å ta seg opp elva til Vigeland slik det er i dag, sier ordfører i Lindesnes Ivar Lindal. Han håper en mudring ved elveutløpet kan få småbåttrafikken tilbake på nedre del av Audnavassdraget. - For grunneiere og huseiere oppover elva mot Vigeland vil mudringen være et svært bra tiltak. I tillegg vil handelsstanden dra nytte av den økte båttrafikken, sier Lindal. Ønsker marina

I første omgang ønsker ordføreren seg bedre framkommelighet på elva, men han har han en mer langsiktig drøm om å få en småbåtmarina ved Vigeland. Han viser til at Audna tidligere var en virkelig ferdselsåre for både persontrafikk og industri. - Båttrafikken på Audna er en god, gammel tradisjon vi håper å ta opp igjen. I gamle dager ble det skåret tønnestaver lengre opp langs elva, som ble fraktet via lektere til Snik, og videre til utlandet, forteller Lindal.Ordføreren påpeker at mudringen er et prioritert punkt på av flerbruksplanen av Audnavassdraget, en plan et enstemmig kommunestyre sluttet seg til. Sammen med ingeniør Ove Herstøl og miljøvernleder Ove Torland, hadde Lindal tidlig i juli et møte med fylkesmannen, hvor planene om å mudre Audna ble lagt fram. Ifølge ordføreren, fikk prosjektet en positiv respons fra fylket. Mudringsprosjektets videre gang blir avgjort torsdag 5. august, når saken skal opp for formannskapet i Lindesnes. Lindal er spent på behandlingen, og håper på bevilgninger til å fortsette utredningene. Ingeniør Ove Herstøl i kommunens tekniske etat har i sommer tatt flere båtturer på elva for å foreta oppmålinger. Plasseringen av traseen i forhold til elvestrømningene er viktig. En dårlig plassert båtrassé vil fylles igjen av strømninger etter kort tid. - Vi har ikke gått ordentlig gjennom de økonomiske rammene ennå. I følge et foreløpig prisanslag, blir mudring av den lengste strekningen langt billigere enn vi trodde, sier Herstøl.- Pengene er ikke bevilget ennå, men jeg tror veldig mange på Vigeland har et ønske om at noe blir gjort med framkommeligheten på Audna. For omtrent 25 år tilbake var det mange motorbåter i nedre del av elva. I dag fins det knapt båter på denne strekningen, sier Herstøl. Naturreservat

Hoveddelen av de aktuelle mudringsarbeidene vil foregå i brakkvannsdeltaet i utløpet av elva. Dette området inneholder våtmarker og tett vegetasjon, og er sin helhet vernet som naturreservat. Herstøl mener arbeidene vil få forholdsvis liten innvirkning på reservatet. Mudringen blir konsentrert om midten av elva. Antakelig kommer utgravningene til foregå med gravemaskiner på lektere, og arbeidet vil bare i begrenset grad berøre livet ved elvebreddene. - Innvirkningen på miljøet i reservatet kommer til å bli minimale, forsikrer Herstøl. Miljøvernleder i Lindesnes kommune, Ove Torland, forholder seg mer avventende på vegne av reservatet. - Så vidt jeg vet, snakker vi om det mest intakte elvedeltaet på Sørlandet. Spørsmålet blir hvor mye mudringen vil få å si for miljøet der står sentralt . Foreløpig har kommunen bare hatt et innledende dialog med fylkets miljøvernavdeling. En eventuell utgreining av de miljømessige konsekvensene kommer seinere, sier Torland. tarald.r.aas@fedrelandsvennen.no