KRISTIANSAND: — Jeg lærte å lese akkurat nå, sier Matilde Mørk Pedersen, som går på første trinn på Solholmen skole.Solholmen skoles nye opplegg for leseundervisning har vært i gang i to år. I løpet av de nærmeste årene regner skolen med å se klare resultater. Elevene skal bli flinkere til å lese og de skal lære å lese tidligere.- Vi startet dette for å få en bedre tilpasset opplæring. Vi så at leseresultatene ikke var så bra, så vi ønsket å gjøre noe konkret med lesingen, sier inspektør Elin Ropstad.- Vil det føre til at barna lærer fortere å lese?- Jeg vil tro at det vil føre til det. Vi starter i første klasse med å lære de første bokstavene, og noen lærer å lese allerede da. Tilpasset

Opplegget for leseundervisningen på Solhomen skole er egentlig bygd på en australsk modell. Metodene er de samme som har vært brukt før, men organiseringen er helt annerledes.Undervisningen forgår på stasjoner. Elevene er inndelt i grupper med fire elever i hver gruppe. Da blir det lettere for læreren å gi elevene en tilpasset opplæring.Elevene er 12 minutter på hver stasjon. Så går de videre til neste.- 12 minutter er omtrent den tiden elevene klarer å holde oppe konsentrasjonen, sier Ropstad. De får et variert program, og de synes ikke det blir kjedelig, sier Ropstad.På den ene lærerbetjente stasjonen sitter lærer Karianne Pedersen og underviser elevene, på den andre sitter elevene fremfor PC-en, på en tredje leser de, og på en fjerde leker de.- Det er veldig spennende. Jeg føler at jeg treffer barnet og at jeg har mer tid til hver enkelt, sier Karianne Pedersen.Hvis den nye leseopplæringen på Solholmen skal bli skikkelig vellykket, må også foreldrene engasjere seg. De er blitt informert på foreldremøte om hvordan lesingen er lagt opp og hvordan de kan drive det hjemmefra. Strømmer til Solholmen

Elevene får også med seg lesebøker hjem som er tilpasset akkurat deres nivå.Elever som strever med lesingen blir også tatt hånd om annerledes enn før.- Vi tar dem ut av undervisningen 20 minutter tre til fire ganger i uka. Da tar vi problemet før eleven skjønner at han strever, sier Ropstad.Andre skoler i Kristiansand har strømmet til skolen for å få opplæring i lesemetoden.- Da vi hadde kurs her på skolen, var alle byens skoler representert, sier Ropstad.- Vi regner med at vi vil se spor av dette på de andre skolene i byen, sier Nina Skjeseth, leder ved Pedagisk senter.