KVINESDAL: Fram til nå har vogntogsjåfører kjørt lovlig den ene retningen. Men tilbake har mange av dem ikke hatt lov til å kjøre, på grunn av strengere høydebegrensninger for østgående trafikk.

Nå blir det imidlertid slutt på det.

I løpet av uken regner nemlig veivesenet med å ha økt høydebegrensningene i tunnelen til 4,20 meter i begge retninger. Per i dag er maks tillatte høyde for østgående trafikk fire meter.

— Trykket er blitt så stort ved at lastebilene er blitt høyere og høyere. Det viste seg at kostnadene for å sprenge bort fjellnabbene som har begrenset kjørehøyden gjennom tunnelen ikke blir så store likevel. Det er snakk om noen titusen kroner, sier distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens Vegvesen.

Natt til i går begynte anleggsarbeidere fra Mesta å meisle og sprenge bort de problematiske fjellnabbene som har begrenset høyden for kjøretøyene.

— Alle de tre tunnelene langs Fedafjorden vil bli gjennomgått, forklarer Mjaaland.

Arbeidet pågår nattestid, for å berøre trafikken minst mulig. Det vil bli lysregulering mellom klokken 22 og 06, foreløpig hele denne uken, mens arbeidet pågår.

— Det kan også bli litt sprengningsaktivitet. Da må vi stenge veien i kortere perioder. Vi håper å ha gjennomført dette i løpet av uken, sier driftsansvarlig i Mesta, Arnt Nøkland.

Lastebilnæringen har vært svært kritisk til at vogntog som har vært for høye til å kjøre gjennom tunnelene langs Fedafjorden, er omdirigert til den smale og svingete riksvei 42, via Tonstad og Kvinlog, hvor det enkelte steder ikke engang er møteplass for to vogntog. Også politiet har uttalt seg kritisk til omkjøringsveien.

Når problemtunnelene ved Fedafjorden er fjernet, er det kun to steder hvor høydebegrensningen vil være under 4,20 meter; en bru og en tunnel ved Moi i Rogaland.

De nye tunnelene som bygges på den nye E 39 mellom Handeland og Feda vil alle være godt over 4,50 meter høye. Der vil det ikke bli satt opp skiltbegrensninger.

tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no