opplæring | Kristin Clemet har i disse dager presentert Stortingsmelding 30, «Kultur for læring». I den foreslås det å ta bort lovfesting av foreldredemokratiet i skolen. Det har tatt tiår å bygge det opp, i løpet av de nærmeste ukene kan det være vekk! Kommunale foreldreutvalg på Agder er svært kritisk til forslaget og ber Regjeringen tenke seg om. Hvem har hovedansvaret for at barn får en god oppdragelse og en god skolegang? Er det rektor, foreldrene, Stortinget? Eller er det et samspill?Et afrikansk ordtak sier: Det skal en hel landsby til for å oppdra et barn. Ja, det skal et helt lokalsamfunn til å oppdra et barn — og foreldrene har hovedansvaret.I de fleste klasser har en mamma eller pappa oppgaven som klassekontakt. På norske skoler velger foreldrene medlemmer til et arbeidsutvalg (FAU) eller klassekontaktutvalg (KKU). Foreldrerepresentanter velges til et samarbeidsutvalg eller et driftsstyre, hvor ansatte, elever og foreldre deltar. Foreldrene er samarbeidspartnere i å ta viktige avgjørelser for skolen. Hva om dette blir fjernet? Hvor skal du gå om du ønsker å ta opp saker som inneklima, klassemiljø, foreldrebetaling, elevmapper, taushetsplikt eller skolenedleggelser? Kan ikke du som enkeltforelder bli stående ganske alene og maktesløs?Stortingsmelding nr. 30, «Kultur for læring», skal behandles i Stortinget i juni. I kapittel 11 foreslår departementet å fjerne lovfesting av foreldreorganisering. Da kan foreldreråd, FAU - foreldrenes arbeidsutvalg eller KKU som det kalles i Kristiansand, og samarbeidsutvalg/driftsstyrer forsvinne. Begrunnelsen er bl. a. at «skoler uttrykker behov for større lokal frihet til å organisere samarbeid mellom skolen og de foresatte som gruppe». I meldingen foreslås det at hver enkelt skole heretter skal kunne bestemme hvordan hjem/skole-samarbeidet skal være, tilpasset de lokale forhold. Foreldre ønsker ikke rådsorganene nedlagtForeldreutvalget i grunnskolen (FUG) organiserte for departementet høsten 2003 en foreldrehøring til Kvalitetsutvalgets innstilling. 536 høringsuttalelser fra ulike foreldreutvalg, kom inn - ingen uttrykte ønsket om fjerne de lovpålagte rådsorganene for på den måten å få større lokal frihet til å organisere samarbeidet. Å overlate hele ansvaret for samarbeidet mellom hjem og skole til den profesjonelle parten, de ansatte - uten at den andre parten, foreldrene, er organisert - legger ikke til rette for et likeverdig samarbeid. Feil konklusjonI rapporten «Det vanskelige samarbeidet» (2000) skriver forsker ved NOVA, Thomas Nordahl, at det er nødvendig å styrke de formelle samarbeidsorganene om samarbeid mellom skole og hjem skal bedres. Kvalitetsutvalget la i sine anbefalinger vekt på å beholde de administrative strukturene hvor foreldre deltar, og i tillegg tydeliggjøre og styrke deres beslutningsmyndighet.Flere steder i stortingsmeldingen understrekes viktigheten av et godt fungerende hjem/skole-samarbeid. Likevel er ett av få konkrete forslag i meldingen på dette området å fjerne det lovpålagte kravet om en demokratisk struktur for foreldreinnflytelse. Vi mener konklusjonen da blir feil - forslaget kan gi stikk motsatt effekt. Foreldrenes muligheter til å øve innflytelse kan på mange skoler bli svekket.Bevar foreldredemokratietVi ønsker en styrking av samarbeidet om det enkelte barn og støtter kvalitetsutvalgets forslag om tre foreldresamtaler i året, foreldrekurs og program for foreldresamarbeid. Men vi ønsker også fortsatt et lovkrav om å ha demokratiske strukturer for foreldremedvirkning. Det finnes i dag mange varianter av hjem/skole-samarbeid rundt om i landet. Nye samarbeidsformer bør likevel prøves. Kommunale foreldreutvalg fra Agder bidrar gjerne med ideer.Strukturen for samarbeid mellom hjem og skole må være forutsigbar, ikke avhengig av holdningen til den enkelte skoleleder. Om møtesteder som foreldremøter, FAU, KKU, samarbeidsutvalg og driftsstyrer forsvinner, kan samarbeidet bli fragmentarisk og tilfeldig. Foreldre må også i fremtiden kunne velge sine foreldrekontakter, som igjen velger et arbeidsutvalg. Styringen av skolen må gjenspeile et demokrati hvor alle brukere, også foreldre, gis rett til medvirkning. På vegne av foreldre i grunnskolen på Agder ber vi med dette regjeringen om å revurdere kapittel 11 i Stortingsmelding 30.Morten Elieson og Marit SannerKristiansand kommunale foreldreutvalgLars Olav LaurentzGrimstad kommunale foreldreutvalg Rune RisholtArendal kommunale foreldreutvalg Bjørn Ove MariussenLillesand kommunale foreldreutvalgTrine M. VasbyMandal kommunale foreldreutvalg