KRISTIANSAND: Sammen med Vest-Agder Kollektivtrafikk (VAK) og Bussen Trafikkselskap AS, fraråder han på det sterkeste gratis buss, også som et forsøksprosjekt. — Erfaring viser at tilgang og hyppige avganger er mye viktigere for kundene enn pris. For 20-40 millioner kroner kan vi gjøre utrolig mye med tilbudet. Da kan også prisen reduseres, mener Storsve. - Men flere politikere ønsker gratis buss? - Det gjelder noen politikere i Kristiansand. Fylkespolitikerne ønsker det ikke. Det eneste det er enighet om, er å lage et prosjekt om gratis buss. Det har vi gjort, svarer Leif Storsve. Vil ha billigere buss

Prosjektrapporten er helt fersk. Den er verken behandlet i prosjektgruppen for bussmetro, eller av politikere. I stedet for gratis buss, vil VAK, Bussen og fylket søke om 42 millioner kroner øremerket kollektivtransport i Kristiansand. Pengene skal brukes til økt bussfrekvens og reduserte priser. - Hvor stor prisreduksjon kan man forvente? - Det er for tidlig å si. Vi tror på lav pris til gode brukere, ikke på redusert pris for alle. En mulighet er å senke prisen for universalkortene, svarer samferdselssjef Storsve, som mener Kristiansand har gode forutsetninger til å få flere kollektivmillioner. Buss og fortetting

Årsaken er bussmetroen mellom Rona og Vågsbygd som tas i bruk neste år. I samme område legges det til rette for utstrakt fortetting. Som igjen betyr flere potensielle bussbrukere.Fylket frykter å måtte betale for gratis buss etter en eventuell forsøksperiode. Det er en av de viktigste årsakene til at de nå sier nei. «Det sier seg selv at fylkeskommunen innenfor dagens rammetilskudd ikke kan finansiere en slik økning. En vil ikke være tjent med en oppblåsing av rammene i en kort forsøksperiode når en vet at tiltakene uansett effekt ikke kan videreføres», heter det i rapporten. Fylket har nemlig ingen tro på permanent statlig støtte til gratis buss. «Det er usannsynlig at man kan få sikret en varig finansiering av gratis buss som krever en rammeøkning årlig på opptil 100-150 millioner kroner», konkluderer rapporten, utarbeidet på oppdrag fra Kristiansand kommune. Rapporten skal legges fram for Bussmetro-gruppen 18. februar. Gruppen består av Statens vegvesen, Kristiansand kommune, Bussen, fylket og VAK.Politikerne i fylkets næring-, samferdsel og miljøutvalg får rapporten til behandling 20. mars. frode.sandal@fedrelandsvennen.no