KRISTIANSAND: — Det er usikkert om Kristiansand brannvesen kan delta dersom det skulle oppstå en skipsbrann i distriktet, sier brannsjef i Kristiansand, Terje Hansen, etter brannen på «Prinsesse Ragnhild».- Jeg har sendt brev til Hovedredningssentralen på Sola. Der stiller jeg spørsmål om Kristiansand brannvesen kan benyttes ved en redningsinnsats til sjøs i distriktet. Det er ikke sikkert, sier Hansen. - Kristiansand brannvesen har i utgangspunktet 24 personer som er spesialtrent til å håndtere branner til sjøs. Men det er to år siden disse har blitt skolert. Tolv av brannmennene har ikke trent med helikopter siden 1995, opplyser brannsjefen.Kristiansand var en av fem kommuner som etter Scandinavian Star-ulykken i 1990 ble med i den såkalte RITS-gruppen - redningsinnsats til sjøs. Gruppen bestod opprinnelig av 200 mann. Senere har Kristiansand, Oslo, Bergen og Bodø sagt opp sine avtaler med Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern (DBE). DBE er underlagt Kommunal- og regionaldepartementet.- Avtalen løp ut ved nyttår. Årsaken til at vi ikke har fornyet den skyldes uenighet om hvem som skal betale regningen for å delta i RITS-tjenesten, sier Hansen.- Vi mener Staten har det fulle økonomiske ansvar. Myndighetene har samlet satt av 500.000 kroner i RITS-midler for 1999. Det er på langt nær nok til å dekke Kristiansands utgifter til denne beredskapen. Kristiansand kommune krever 250.000 kroner bare i ekstra lønn for at våre 24 brannmenn skal være med i RITS, understreker Hansen.- Vi trodde at Staten skulle dekke alle utgiftene da vi ble med i RITS. Men slik har det ikke blitt i praksis. Vi synes det er urimelig at Kristiansand skal betale for at kystkommuner som Mandal og Søgne har en brannberedskap til sjøs, utdyper Hansen.Kun brannvesenet i Larvik har dermed en utvidet beredskap dersom det skulle oppstå store og kompliserte branner til sjøs. Det var mannskaper derfra som bisto i slukkingsarbeidet på M/S Prinsesse Ragnhild i går morges.