KRISTIANSAND: Color Line har tre år igjen av leieavtalen med det argentinske rederiet som eier skipet.Administrerende direktør Jacob Jensen i Color Line i Hirtshals karakteriserer de nye miljøforskriftene som «meget skarpe».— Forskriftene kom i fjor høst. Da skipet likevel skulle til vedlikehold i spanske Cadiz, bestilte vi omfattende ombygging for å få ned støynivået. Resultater fra de nye målingene er ennå ikke avklart. Men de kan ligge i grenseland i forhold til forskriftene, sier Jacob Jensen til Fædrelandsvennen.Samtlige rederier med hurtigbåter til Danmark koordinerer forhandlingene med Danmarks Rederiforening.Teknisk direktør Rolf Kjær i Color Line i Sandefjord karakteriserer dialogen som god.- Jeg har god tro på at «Silvia Ana» fortsetter i trafikk til våren og at leieavtalen med rederiet fullføres. Danske myndigheter vet at vi tar problemet på alvor. Det bekreftes vel av at vi har bygget om for millionbeløp for å redusere støynivået, mener Kjær.De danske miljømyndighetene står steilt på at nye hurtigbåter skal holde seg under de nye kravene. For eldre skip kan støynivået vurderes.- Color Line har tatt saken alvorlig fra første dag. Derfor regner vi med at dette går greit, sier Rolf Kjær.«Silvia Ana» avslutter årets sesong 20. september. Etter vedlikehold i Spania, venter et nytt halvår med trafikk mellom Argentina og Uruguay. Neste år avgjør rederiet hva slags tilbud som skal etterfølge hurtigbåten.- Forutsatt at det reduserte støynivået godkjennes av danske myndigheter, fullfører vi leieavtalen med argentinerne. Men arvtakeren må være klar i 2000, sier linjedirektør Reidar Fuglestad i Kristiansand. Han karakteriserer årets sesong som den beste siden «Silvia Ana» ankom Kristiansand i 1997.