KRISTIANSAND : Varaordfører Bjarne Ugland har fremstått som den mest markerte forsvarer av høybroalternativet på det nye E 39-prosjektet gjennom Kristiansand.Til Fædrelandsvennen sier Bjarne Ugland at han nå ønsker å få utredet nærmere et tunnel-alternativ som Statens Vegvesen har reist innsigelse mot.— Jeg skjønner ikke riktig hvorfor Vegvesenet har reist innsigelse mot Alternativ A i deres egen utredning. Det er en tunnel som blir en forlengelse av Baneheitunnelen og som fortsetter under jernbanen. Økonomisk er dette alternativet like kostbart som den andre tunnelen, men det har den fordel at den ikke berører Bryggeriet, og dessuten vil de andre alternativene bare utnytte halvparten av Baneheitunnelen, sier Bjarne Ugland.- Det sies at dere allerede har gruppebehandlet vei-saken i partiets bystyregruppe?- Det var et gruppemøte hvor jeg ikke var til stede på. Hva som konkret ble sagt der, vet jeg ikke. Men når vi nå ber om ytterligere utredninger må vi også ta stilling til det som der kommer fram.- Men det var deg som tok initiativ til møtet med Søgne og Songdalen kommuner. Hvor langt har du forpliktet deg i forhold til dem?- Det var et forsøk på å løse en konflikt mellom Søgne og Songdalen når det gjelder veitraséen. Disse kommunene frykter jo også at en fordyrende løsning i Kristiansand vil gå ut over veibevilgningene til E 39 gjennom deres kommuner. Men dersom Kristiansand vedtar at dette skal skje gjennom lokal finansiering, faller dette argumentet bort.- Og du selv, er du helt åpen i forhold til nye traséer?- Jeg har sagt hele tiden at ingen av de tre alternativene som Vegvesenet har lansert er gode.- Men er du helt åpen?- Relativt åpen.I følge Bjarne Ugland vurderer kommunen å engasjere professor Kåre Petter Hagen ved Norges handelshøyskole til å stå for den uavhengige utredningen av Vegvesenets alternative traséer samt HiA-økonom Sigbjørn Sødals analyse.