VENNESLA: — Hadde jeg som bilselger svart sånn hvis en kunde klaget, hadde jeg fått sparken, sier en oppgitt Bakken når vi møter ham på plenen like inn til jernbanelinjen ved huset hans på Grovane.Signatur suser forbi i høy fart fem meter ifra. Malin (5) og André (3) får ikke leke her. Daniel Bakken tør ikke la dem bruke familiens nye plen. Han er livredd for at ungene skal havne på linja. - Det er livsfarlig å slippe dem her. Jeg synes jo vi som familie må få lov å bruke vår egen eiendom uten å risikere livet, sier Bakken. Sikkert flott i 1935

Mellom linja og plenen ligger gjerdet som sikkert var flott da Sørlandsbanens første del åpnet i 1935. Siden har ikke jernbanen vedlikeholdt spesielt godt.Daniel Bakkens første kontakt med Jernbaneverket var 17. juni i fjor. Siden den gang har det bare vært styr. - Først kom jeg til en sjef, som ba meg snakke med en annen sjef. Den andre sjefen ba meg snakke med førstemann igjen. Til slutt fikk jeg opp en kontrollør. Han sa at gjerde skulle komme så fort snøen gikk i vår, forteller Daniel Bakken.Snøen har rukket å fordampe og komme ned igjen som regn, men noe gjerde har ikke Bakken sett. Nye purringer endte med halve løfter om at det kan komme penger senere i år. Men så ble dette også frafalt. I slutten av mai fikk Daniel Bakken det endelige svar fra faglig leder for linjen Sørlandsbanen, Roy Ramsland:- Han ba meg gå til avisene. Han ba meg få med at samferdselsministeren i sin tid lovet å gi penger til gjerder på farlige steder. Så nå gjør jeg det, men det er jo helt vanvittig at ikke noen kan ta ansvar og ordne opp, sier Daniel Bakken. - Spill med barna som innsats

Han mener det pågår et internt spill i Jernbaneverket med små barneliv som innsats. - Man møter forståelse, men ingen vil ta ansvar og ordne opp. Ansvar skyves i alle retninger. Det er jo vilt at de ber publikum kjempe for seg, sier Daniel Bakken.Da seks år gamle Kim Vegard Fjellstad omkom på linja ved Vikeland i 2001, kom jernbaneverket opp med én million kroner til gjerdesikring i Vennesla og Kristiansand, etter at en velforening anmeldte dem.Millionen er brukt opp nå, men den har faktisk bare økt problemene for Daniel Bakken. Han er nærmeste nabo til Grovane stasjon, hvor Setesdalsbanen går.- De har gjerdet inne nedenfor meg, mot stasjonen. Der gikk turister og tok bilder før. Nå kommer turistene inn i enden av min hage. Og nå går de opp på linja på et mye farligere sted, kloss inntil en sving. Jeg forstår rett og slett ingenting av gjerdepolitikken til Jernbaneverket, sier han.