KRISTIANSAND: — Rett før klokken 05 åpner jeg hele flyplassen. Før jeg har låst opp, er det ingen ansatte som kommer inn, så det er viktig å være på tiden, forteller Tore Havik ved Lufthavnvakten på Kjevik.Som døgnvakt er det hans jobb å sørge for at flyplassen åpner når den skal. Fædrelandsvennen fikk denne uken være med en dag å se hvordan det er når flyplassen våkner til liv.Mens Havik gjør seg klar til morgenens første arbeidsoppgave blåser det en kald vind over Kjevik. Det ligger lett snø i luften og gradestokken viser under fem minusgrader. - Det er jo ganske kaldt, men det er bare slik det er på vinteren. Man blir jo litt vant til det, sier han.Utenfor døren står avisbudet og venter på å slippe inn i varmen. Han kommer med aviser som skal ombord i flyene. Samtidig ankommer også Trond Borlaug fra Securitas. Hans første arbeidsoppgave for dagen er å sjekke at bagasjebåndet og kontrollere at maskinene virker som de skal.- For å kunne teste det har jeg med meg egne kofferter som jeg sender på bagasjebåndet og gjennom maskinen på baksiden. De har et spesielt innhold som maskinene skal reagere på. Hvis de gjør det og sorterer dem ut som de skal er alt i orden, forklarer Borlaug. Tester rullebanen

Når Havik er ferdig med å åpne flyplassen må han tilbake til Lufthavnvakten. Det er nok av andre oppgaver som skal utføres før han og resten av vaktskiftet kan gå hjem og legge seg klokken 07.- En time før første avgang, må vi ut og sjekke baneforholdene, forklarer han.- Vi foretar da en friksjonstest. Vi kjører ut på rullebanen med en spesiell tilhenger festet til bilen, og inni bilen har vi en maskin som skriver ut en rapport om forholdene på banen. Denne rapporten sender vi opp til tårnet, og senere gir de den videre til pilotene. Rapporten avgjør for eksempel om det må brøytes eller strøs på rullebanen. Hvis det er nødvendig må vi gjøre det med en gang slik at flyene kan lette når de skal, forklarer Havik. Hektisk morgen

Når klokken nærmer seg 05.30, ankommer stuerne. Selv om det fortsatt er tidlig på morgenen er de klare til innsats.- Det er jo litt tidlig å begynne på jobb halv seks, særlig om vinteren, men man blir jo vant til det, forklarer Svein Røstad. Om morgenen står det vanligvis sju fly fra kvelden før som skal klargjøres. Tre av dem letter i løpet av fem minutter, så det er en hektisk tid for stuerne.- Det er mye som skal gjøres før flyene er klare. Først registrerer vi flyene på dataen, så må vi ut og 'kle av dem'. Hver kveld settes det på motordeksler, låsepinner, og andre ting som skal beskytte flyene mot vind og vær. Vår jobb er da å kle av alt dette slik at flyene er klare til avgang, forklarer Røstad. Samtidig ankommer Knut Karsten Aase flyene med mat og aviser til passasjerene. Han er ansatt i cateringselskapet SGS som sørger for at passasjerene får mat mens de er i luften.Mens Aase er opptatt med å laste mat ombord i flyene begynner det å bli liv inne i terminal bygget. Første innsjekking åpner 05.30, og med sju fly som letter før klokken 08, sier det seg selv at det er mange passasjerer og mye bagasje som skal behandles. I tillegg til å klargjøre flyene er bagasjen også stuernes ansvar. Etter en tur gjennom maskinene til Securitas, skal alle koffertene og bagene opp i traller som kjøres ut til flyene. Der skal de så lastes ombord i lasterommet under eller bak på flyet. En av dagens første avganger går til København klokken 06.30. Besetningen på flyet ankommer i god tid.- Vi logger flyet på dataen med flynummer, og da kommer det opp en liste med flyplasser i hele Skandinavia og hvordan værforholdene er ved de forskjellige plassene. I tilfelle det viser seg å være umulig å lande på den flyplassen vi skal til, har vi da en oversikt over alternative plasser. Dette er viktig å sjekke fordi vi bestiller drivstoff i henhold til de resultatene, forklarer kaptein Einar Cook.Etter at dette er gjort må han også gå en runde og inspisere flyet på utsiden.- Etter at stuerene er ferdige går jeg en runde for å sjekke at alle kabler og lignende er koblet fra. Når det er gjort, setter jeg meg ned og håper på at jeg rekker en kopp kaffe før vi letter, ler kaptein Cook. Godkjennelser fra oven

Mens kaptein Cook og hans styrmann, Jonny Andersen, sitter og venter på kafeen, begynner dagen for de ansatte i tårnet på Kjevik. Høyt der oppe er det flygeleder Janet Paulsen og hennes assistent, Geir Aasen, som bestemmer. Ingen ting skjer før Paulsen sier så.- Det er jeg, som flygeleder, som har ansvaret for en sikker trafikkavvikling. Flyene kan verken starte motorene, kjøre på rullebanen, lette eller lande uten at jeg har godkjent det først, forteller Paulsen. Tilbake på Lufthavnvakten nærmer det seg slutten på vakten for Tore Havik og hans kolleger. Klokken 07 ankommer det nye skiftet som skal overta ansvaret for sikkerheten ved Kjevik mens nattskiftet går hjem og tar seg en fortjent hvil. Cirka klokken 08.30 lander dagens første fly, og med det er en ny dag godt i gang. Kjevik har nok en gang våknet til liv.lene.gunvaldsen@fedrelandsvennen.no