Kommunalminister Erna Solberg har varslet at antallet kommuner her i landet må reduseres drastisk, og i samarbeid med Solbergs departement har Kommunenes Sentralforbund sparket i gang et prosjekt om kommunestrukturen. Alle kommunene må ta debatten, som Solberg håper skal munne ut i at kommuner slår seg sammen frivillig. Gjør de ikke det, truer kommunalministeren med tvang.Det er ikke første gang tanken om en storkommune i Kristiansands-regionen luftes. Før valget i 1999 foreslo Ap-politikeren Jan Kittelsen en slik løsning, og for to år siden tok Yngvar Hansen-Tangen (H) opp igjen tråden. Nå trekker KrF-ordfører Skisland fram forslaget om sammenslåing av Kristiansand, Søgne, Songdalen, Vennesla, Lillesand og Birkenes. De seks kommunene har allerede et etablert samarbeid gjennom Knutepunkt Sørlandet, som har pågått i mange år. Samarbeidet er blitt tettere med årene, og kommunene slåss ikke lenger mot hverandre slik de hadde en tendens til i begynnelsen. Dialogen er åpnere, og preges av større gjensidig tillit. I stedet for å motarbeide hverandre, har de innsett hva de kan oppnå ved å spille på lag. Det er naturlig at en debatt om sammenslåing av de seks kommunene kommer som følge av denne positive prosessen.Kristiansand og nabokommunene har langt på vei et felles bolig— og arbeidsmarked. Mennesker bor, går på skole og arbeider på tvers av kommunegrensene. Vannforsyning, avløp og renovasjon og noen skole- og helsetjenester er allerede interkommunale anliggender, og samarbeid diskuteres på andre områder. Krav til effektiv drift og kompetanse har tvunget fram slike løsninger. Oppe i alt det positive, fremstår kommunegrensene likevel som en barriere for enda bedre og mer hensiktsmessige løsninger. Dessuten vil en sammenslåing gi stordriftsfordeler. Det vil være mye å spare på en felles administrasjon, og ressursene kan utnyttes bedre. Dagens gode samarbeidsprosjekter blir både bedre og billigere. En storkommune med 120.000 innbyggere vil også kunne bli en attraktiv arbeidsgiver, og ha større muligheter til å markere seg både nasjonalt og internasjonalt. Det er ikke vanskelig å skjønne skeptikere i de små kommunene, som frykter at Kristiansand vil sluke dem og at de mister sin egenart. Men skepsisen må ikke ødelegge for den debatten og dialogen ordføreren i Kristiansand nå åpner for. Vi er enige med Skisland i at Kristiansand må være den rause i en slik prosess. Den kommende debatten om kommunestrukturen kan bli spennende om politikerne klarer å gå fordomsfritt inn i dialogen Skisland inviterer til.