SYKKELFERIE — Personlig har jeg to favorittetapper. Den første, på vei nedover Setesdal, er fra Straume sør for Rysstad og ned til Storstraumen.
Per Svein Holte, daglig leder for Midt-Agder Friluftsråd, lever seg helt inn i miljøet og sykkelturen, der han sitter på sitt kontor i Kvadraturen i Kristiansand. Det er nesten så man kan ane en imaginær hjelm på hodet.— Underveis passerer du Sordal, Heistad, Austad og Åraksbø før du ender opp ved slusen ved Storstraumen – den som veterandampbåten Bjoren fortsatt benytter når den er ute og seiler. Det er en strekning med lite biltrafikk og god smak av det opprinnelige Setesdal. Ja, det sies at i jula ble det ofret øl til de gamle gudene der inntil for ikke veldig lenge siden!
— Min andre favorittetappe er fra Evje og ned til Gåseflå. Traseen er lettsyklet. Deler av den går på den gamle jernbanelinja som fortsatt ligger der etter Setesdalsbanen. Naturen underveis er direkte vakker. Det siste stykket passerer du over enden av Kilefjorden og sykler langs Gåseflåfjorden, forteller Holte.
Fra Haukeligrend
Men Nasjonal sykkelrute nummer 3, som han snakker om, er mye lengre enn som så. Den begynner helt oppe på Haukeligrend og ender på Hampa i Kristiansand, der danskeferjene legger til. Det er selvsagt ikke tilfeldig; løser du billett og sykler om bord i Superspeed 1 eller Fjord Cat, kan du fortsette på den danske sykkelrute nummer 3, også kjent som Hærvejen, etter at du har krysset Skagerrak og spist og drukket deg til mot underveis. Ja, den som er riktig iherdig, kan faktisk fortsette på samme sykkelvei helt til Hamburg. (Les mer her)
Men her skal vi konsentrere oss om Norge og Sørlandet. Strekningen fra Haukeligrend, helt oppe på landsdelens tak, og ned til Hampa, er på 254,9 kilometer. Midt-Agder Friluftsråd har gitt ut en egen brosjyre om Nasjonal sykkelrute nummer 3, og fra den henter vi litt om hver etappe:
Lengst nord
Haukeligrend - Sæsvatn går på riksvei 9 og for å si det som det er: Den er fremfor alt preget av en grassat motbakke.
Sæsvatn - Hovden omfatter Nasjonal sykkelrute nummer 3s høyeste punkt, 917 meter over havet ved Sæsvatn. På motsatt side av Breidvatn ligger Bjåengårdene, Bykle kommunes nordligste bebyggelse. Strekningen er dominert av myrer og fjellbjørk. Du er på fjellet, simpelthen.
Hovden - Hoslemo går delvis på riksvei 9, delvis på "gamleveien", som blant annet omfatter en kunstferdig, gammel steinbro.
Hoslemo - Optestøyl bringer deg utfor bakkene fra Bykle – de bratteste i hele Setesdal. Langs Byklestigen sykler du på gamleveien igjen.
Optestøyl — Valle betyr kryssing av kommunegrensen mellom Bykle og Valle. Du passerer Rygnestadtunet, sykler over en hengebro ved Lunden og har gode bademuligheter i Otra. (Kom an, ikke noe pysing nå!)
Sør for Valle
Valle - Rysstad går delvis på en altfor smal riksvei 9 og bringer deg blant annet forbi kvernhusene ved elva Gryte, Hallandsfossen med Halland bru (store jettegryter like ved!) og Sylvartun kultursenter.
Alle de tre etappene Rysstad - Sordal , Sordal - Åraksbø og Åraksbø - Storstraumen - Nånes inngår i favorittur nummer én til Per Svein Holte, omtalt innledningsvis i denne artikkelen. Det skal bare legges til at Setesdalsmuseet passeres underveis, det er vakre stabbur i Åraksbø og den 350 meter høye Reiårsfossen er et imponerende skue. Og riktig utstyrt med fiskekort og fiskestang er sjansene gode for sjølberging av kveldsmaten i form av ørret, eller sågar den særegne, lille laksefisken bleke.
Ved Storstraumen sykler du over på vestsiden av Byglandsfjorden, altså motsatt side av der riksvei 9 slynger seg nedover.Bø — Frøyrak - Nånes går fortsatt på "motsatt" side av Byglandsfjorden. Idyllene er utallige.
Bø - Byglandsfjord - Evje - Hornnes bringer deg blant mye annet forbi Evje kirke. Den høyst særegne kirkegården er verd et stopp.
Og ned til byen
Hornnes — Kiledalen - Røyknes - Vennesla - Kristiansand gjenstår. Den inkluderer Per Svein Holtes andre favorittetappe og går altså delvis på den gamle jernbanetraseen. Severdighetene er mange, deriblant den fem kilometer lange tømmerrenna som brakte tømmerstokker til Hunsfos Fabrikker, diverse kraftstasjoner, kirker og en rekke andre kulturminner.Da gjenstår i grunnen bare ankomsten på Hampa. Tid for en pølse?