FERDIG: Slik ser den nye veien ved Oddernes kirke ut. Om sju år skal hele strekningen være som denne.
FERDIG: Slik ser den nye veien ved Oddernes kirke ut. Om sju år skal hele strekningen være som denne.
FERDIG: Slik ser den nye veien ved Oddernes kirke ut. Om sju år skal hele strekningen være som denne.
FERDIG: Slik ser den nye veien ved Oddernes kirke ut. Om sju år skal hele strekningen være som denne.
STØRRE: Beregningene viser at cirka 10 000 mennesker vil kunne sykle raskere til sentrum etter utbyggingen. Personer som bor i de røde områdene vil bruke 20–30 minutter til sentrum. Personer i de gule områdene vil bruke 10–20 minutter. Personer i de grønne områdene bruker opptil 10 minutter. Kilde: Kristiansand kommune/Asplan Viak
UTEN: Slik ser det tilsvarende kartet ut hvis man ikke hadde bygget ekspressveien. Kilde: Kristiansand kommune/Asplan Viak
FORSKJELL: Kartet viser hvor mye lengre enn syklist kommer med ekspressvei sammenlignet med vanlig sykkelnett. De røde områdene ligger 20–30 minutter unna sentrum, de gule 10–20 minutter og de grønne blir 10 minutters sykkeltur unna Kvadraturen. Kilde: Kristiansand kommune/Asplan Viak
OVERSIKT: Dette kartet viser planen for ekspressveien slik den skal bli. De røde strekningene skal planlegges og utbedres, de lilla er ferdige og de prikkete er planlagte.

KRISTIANSAND: Planene ble vist fram for byutviklingsstyret 29. august og viser blant annet beregninger for hvor mange som vil få raskere sykkelvei til og fra sentrum.

– Tryggere og raskere

I planene heter det at 66.728 personer vil kunne sykle hjem fra Kristiansand sentrum på under en halvtime dersom sykkelekspressveien etableres. Det er 10.000 flere enn det ville vært uten. Med ny sykkelvei på plass vil det ta under en halvtime å sykle både fra Sørlandssenteret og Andøykrysset til sentrum.

Tegningene er laget av Asplan Viak på oppdrag fra kommunen. Kristiansand kommune satser hardt for å gjøre det lurt å velge sykkel fremfor bil.

Se tegningene i bildekarusselen øverst i saken.

Neste mandag innføres nemlig også rushtidsavgiften i byen, som vil gjøre det dyrere for biler å passere bomringen i rushtiden.

Les:

SYKLIST: Miljøvernleder Øystein Holvik sykler til jobb. Han mener den nye veien vil gjøre det tryggere og raskere å sykle til sentrum.
FERDIG: Slik ser den nye veien ved Oddernes kirke ut. Om sju år skal hele strekningen være som denne.

– Sykkelekspressveien er viktig for å få flere til å sykle og for at det skal bli tryggere å sykle, sier miljøvernleder i kommunen, Øystein Holvik.Veien er allerede ferdiglagt ved Oddernes kirke og en liten strekning på Oddernesveien. Ifølge Holvik blir strekningen fra Lumberkrysset til Vesterveien og Narviksbakken ferdige i løpet av ett år.

Planfrie kryss

Enkelte steder skal det bygges miljøskjermer mot bilveien. Veien innebærer også innkjøringene til nikkelverket og Hennig Olsen-fabrikken, der det per i dag er risikable krysningspunkt. Disse skal bli planfrie.

– Farligere krysningspunkter vil bli sanert, siktforhold og stigningsforhold blir bedre og sykkelveien blir litt kortere. Syklister og gående blir adskilt, og sykkelekspressveien blir så bred slik at en kan sykle både fort og sent uten at det skaper konflikter, sier Holvik.

Selve sykkelveien skal være minst 3,5 meter bred. Det er i tillegg midtstripe og fortau på to meter. Beregningene er gjort ut ifra en snittfart på 22 kilometer i timen.

Det er likevel en god stund til veien står ferdig med full standard. Totalt skal den strekke seg fra Andøykrysset i Vågsbygd til Sørlandsparken og stå ferdig i 2020.