AGDER: En arbeidsgruppe ledet av Sjøfartsdirektoratet leverte i dag sin rapport om hvordan sikkerheten kan forbedres på sjøen. Ett av forslagene er å gi Utrykningspolitiet økt ansvar for kontrollvirksomhet på sjøen.

Regionleder i UP i Agder og Rogaland, Øystein Krogstad, er positiv til forslaget.

— Up gjør en knallgod jobb på veien. Dersom vi skal ut og kjøre på sjøen vil vi satse på å være like gode der, sier Krogstad.

Han legger til at innsatsen avhenger av det også følger med ekstra ressurser.

— Om sommeren er det veldig mye trafikk på veiene. Jeg håper ikke det blir slik at vi skal bygge ned innsatsen på vei for å satse på sjø. Men det tror jeg ikke heller. Jeg regner med at vi får de ressursene som trengs dersomf forslaget blir en realitet, sier Krogstad.

I rapporten legges det til grunn at Utrykningspolitiet kan være i sving allerede til sommeren. Det tas sikte på at det først blir en prøveperiode i området fra Oslo-fjorden og ned mot Sørlandet.

— Det kan jeg ikke si noe om, men jeg tror nok det er litt tidlig. I Agder er sjøtjenesten allerede satt for sommeren, sier Krogstad.

Positiv til vestpåbud

Arbeidsgruppen viser i sin rapport til at det i dag er umulig å øremerke midler til politiets sjøtjeneste. Ekstrabevilgninger kan derfor bli spist opp av andre oppgaver i politidistriktene. Det problemet unngås dersom midlene gis til Utrykningspolitiet.— Mange politidistrikt har små trafikkseksjoner, hvor tjenestemennene blir hanket inn til andre oppgaver. Det problemet har ikke UP. Hvert år ser vi at stortingspolitikerne tar opp problemer med liten båttjeneste. En del av disse diskusjonene tror jeg vi vil unngå dersom at UP får ansvaret.

Krogstad er udelt positiv til forslagene om redusert promillegrense og påbud av vest.

- Å bruke vest kan sammenliknes med bruk av bilbelte. Du kan kjøre uten bilbelte hele livet uten at det går galt. De aller fleste klarer seg også greit uten vest, men den dagen du detter over bord og slår hodet går det veldig galt, sier Krogstad.

Han mener påbud om bruk av vest vil bli lettere å kontrollere enn dagens regler om at vesten må være med i båten.

— Du ser jo med en gang om folk har vesten på, sier Krogstad.

Glad for forslag om fartsgrense

Krogstad får støtte av koordinator for politiets båttjeneste i Agder, Ove Austenaa.

— Dette med promillegrense er jo et politisk spørsmål, men jeg ser absolutt poenget til arbeidsgruppen. Vi forfekter at det båtliv ikke er forenelig med alkohol, men har likevel en promillegrense på 0,8. Med en slik promille er reaksjonsevnen redusert og da hører det ikke hjemme å kjøre en hurtigbåt, sier Austenaa.

Austenaa trekker frem forslaget om felles fartsgrense i skjærgården som spesielt positivt.

— Nå er det er veldig mange regler å forholde til. Folk er usikre og mange er uvitende om reglene som gjelder. Kommunegrensene er ikke tegnet i sjøen, så et ensartet regelverk synes jeg er veldig positivt, sier Austenaa.

Vil øke bøtesatsene

I sjøen utenfor Agder-fylkene var det kun to som døde i løpet av 2011. Det var en kraftig nedgang i forhold til 2010, da ni mennesker omkom. Austenaa har tidligere uttalt at det synes som at trenden er positiv når det gjelder bruken av alkohol og flytevest. Austenaa mener det ikke betyr at de nye reglene er unødvendige.— Hvor mange som omkommer varierer veldig. Det er mange tilfeldigheter. En klar promillegrense vil være holdningsskapende og vi har fortsatt et stykke å gå, sier Austenaa.

I rapporten til arbeidsgruppen foreslås det også å øke bøtesatsene, med henvisning til at de ikke har blitt endret siden 2001. Blant annet foreslås det å doble bøtene for fartsovertredelser fra 1.500 til 3.000 kroner. Det foreslås også at manglende fremvisning av båtførerbevis bøtelegges med 500 kroner.

Arbeidsgruppen mener også at bøtesatsen for manglende flyteutstyr bør vurderes. Den er i dag på 500 kroner per person, men det er båtfører som er ansvarlig for både seg selv og passasjerene.