KRISTIANSAND: — Bussjåførene må skjerpe seg. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å stå fram i avisen, men nok er nok. Det er jo forferdelig at jeg skal være redd hver gang jeg skal gå av og på bussen med barnevogn, sier Maria Klev (33).

Tirsdag morgen tok hun bussen fra Strai til Grim, der datteren Sarah skulle leveres i Møllestua barnehage.

— Sarah sto på det nederste trinnet ved bussdøra og var på vei ut, mens jeg kom etter med barnevogna. Da Sarah var halvveis ute, lukket bussjåføren døra slik at Sarah fikk armen i klem, forteller Klev.

— Folk skrek "stopp", jeg skrek og Sarah hylgrein, fortsetter hun. Bussjåføren fikk raskt stoppet bussen.

— Han klemte hånda mi, og så kjørte han, forklarer Sarah (3), når vi spør henne om hva som skjedde.

Fem episoder

Det er ikke første gang at småbarnsmoren opplever vanskeligheter med å komme seg av og på Nettbuss Sør sine busser med barnevogn. I tillegg til tirsdagens opplevelse, har hun også fire andre episoder friskt i minnet.

Den første episoden fant sted i 2010, da bussene var gule.

— Datteren min var da bare fire måneder. Vi sto på busstoppet ved Mega i Kristiansand sentrum. Jeg var i ferd med å trekke barnevogna med Sarah inn i bussen, da bussjåføren plutselig lukket døra og kjørte. Jeg måtte slippe barnevogna, som ble stående igjen ved Mega. Folk ropte og skrek, og sjåføren fikk stoppet bussen, forteller Klev.

Da hun skulle fra sentrum til Vågsbygd med en lavgulvsbuss i 2011, var det Klev som sto igjen på busstoppet, etter at bussjåføren hadde smelt igjen dørene og kjørt av gårde med Sarah og barnevogna.

Har klaget

I tillegg forteller 33-åringen om to episoder fra 2013, der bussjåføren lukket dørene, mens Maria Klev og datteren bare halvveis hadde kommet seg ut av bussen.

— Bussjåførene kan ikke bare kjøre som villbasser. De må være oppmerksomme og holde kontroll med at alle har kommet seg av og på bussen, før de lukker dørene og kjører videre. De kan ikke risikere at folk blir klemt i døra, understreker Klev, som mener at det nærmest er en risikosport å komme seg av og på bussene i Kristiansand med barnevogn.

Hun sier at hun har klaget til Agder Kollektivtrafikk (AKT), som Nettbuss sør er oppdragstaker for, etter alle de fem episodene.

— Det virker som om bussjåførene har veldig dårlig tid. De har tydeligvis så dårlig tid at de er mer opptatt av å kjøre buss enn å yte service. For min del, så frykter jeg at datteren min kan bli skadet på grunn av at sjåførene ikke har oversikt over hva som skjer, sier småbarnsmoren.

Får klager på bussjåfører

Siv E. Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk. Foto: Tormod Flem Vegge

Siv E. Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT), forteller at det forekommer klager på bussjåfører.— Det er viktig å få tilbakemeldinger, slik at ting kan bli bedre. Vi tar opp de aktuelle klagene med Nettbuss Sør, sier hun.

— Enkeltepisodene som det refereres til i denne saken, kjenner jeg ikke til. I samarbeid med Nettbuss Sør, vil vi se på om det er behov for at rutinene ved håndtering av barnevogner skal forbedres, lover Wiken.

- Vi er opptatt av sikkerhet

Ole Martin Roland, regiondirektør i Nettbuss Sør i Agder, vurderer å se på rutinene etter at Sarah (3) fikk armen i klem i ei bussdør.

— Vi ønsker å fremstå som et busselskap som er opptatt av sikkerhet for passasjerene. Derfor er det leit å høre om disse hendelsene. Vi tar dette alvorlig, sier Roland.

Han sier at det til syvende og sist er bussjåføren som er ansvarlig for sikkerheten til passasjerene på hver enkelt buss.

— Hva kan det skyldes at bussjåfører er uoppmerksomme, som i disse tilfellene?

— Det ønsker jeg ikke å spekulere i, men vi må muliges undersøke de konkrete tilfellene, for å se på om rutinene har blitt fulgt, sier Roland.

— Får dere mange klager på bussjåførene deres?

— Jeg vil ikke si at vi får mye klager. Vi får kundehenvendelser i ny og ne, men i lys av at vi har 30.000-35.000 passasjerer daglig, så er ikke antall klager stort.