EIGERSUND: Våren 2013 skal Stortinget vedta NTP (Nasjonal Transportplan) 2014 — 2023. - Vil du gå inn for firefelts vei hele strekningen Kristiansand - Stavanger, eller en kombinasjon med midtsikret to- og trefeltsveistrekninger?

— Det får vi komme tilbake til. Transportetatenes forslag er på høring med uttalefrist 29. juni, svarte Kleppa etter at hun hadde åpnet 2,2 km for det meste ny vei fra Helleland stasjon, over jernbanen og opp Skjebadalen, svarte Kleppa til Stavanger Aftenblad.

- Er det mulig å få til andre utbygginger på E 39 i hundremillionersklassen uten bompenger?

— Det skal vi ikke se bort i fra.

I konseptvalgutredningen for E 39 Søgne - Ålgård anbefaler Statens vegvesen midtsikret to- og trefeltsvei fra Vigeland i Lindesnes til Ålgård med foreløpig unntak over Kvinesheia der det ble ånet 15 km ny tofeltsvei i 2006. Firefeltsvei hele strekningen ble dømt nedenom og hjem på grunn av negativt samfunnsøkonomisk nytte.

- Slike beregninger er omstridt. Vil dere vurdere andre kriterier?

— Ja, Finansdepartementet har nedsatt et utvalg. Samferdselsdepartementet har for sin del bestilt en utredning fra Møreforskning som også skal utrede alternative finansieringsløsninger. I dag er det få nye veier som kommer ut som "samfunnøkonomisk lønnsomme". Men de om bruker veiene ser jo nytten, svarte Kleppa.Under åpningen på Helleland fredag ga hun tidligere statssekretær Geir Pollestad (Sp), nå stortingsrepresentant, mye av æren for at flaskehalsen i form av en krapp sving over den gamle brua over jernbanen, nå er fjernet. Prosjektet med krabbefelt videre opp Skjebadalen var ikke inne i daværende transportplan, men ble realisert ved hjelp av blant annet krisepakken etter finanskrisen.

15. juni i år kommer Stortinget forhåpentligvis til å følge opp med en tilleggsbevigning via revidert nasjonalbudsjett slik at resten av E 39 i Sør-Rogaland får veilys.

— Veilys er viktig for trafikksikkerheten, sa Kleppa i åpningstalen.

Hun gledet seg også over stadig færre alvorlige trafikkulykker.

— I fjor ble 168 drept i trafikken. Det er 168 for mange. Vi må tilbake til 1950-tallet, da trafikken var langt mindre, for å finne lavere dødstall, sa Kleppa.

Helleland bru - Skjebadalen ble bygd i to etapper. Trafikken ble satt på siste etappe før jul. Så fikk heller den offisielle åpningen vente til finpussen nå i vår og forlengelse av midtsikringen. Betongklossene som skiller kjøreretningene er de samme som sto på Sandved - Stangeland før utvidelsen til fire felt.

Ordfører Leif Erik Egaas syntes det var kjekt med veiåpninger som den på Helleland.

— Vi får håpe det ikke blir lenge til neste gang, hilste han statsråden.