GRIMSTAD: — Det er farlig når det går galt, sier president i det norske båtsportforbundet, Frode Sundsdal. Han er selv aktiv båtkjører, og konkurrerte senest i fjor i Class 1. Han er også venn av Kurt Åge Olsen som ligger hardt skadd på sykehus i Gabon.

Sørlendinger sentrale

— Det er veldig tungt. Båtsportmiljøet er som en stor familie, og dette er veldig trist, sier Frode Sundsdal dagen etter hans venn ble hardt skadd og makkeren William Nocker omkom etter at båten deres gikk rundt i cirka 200 kilometer i timen under et race i Gabon.

Det er under to år siden forrige dødsulykke der to båtførere omkom i Dubai. Class 1 er de store offshore-båtene, tilsvarende de som ble brukt i båtsirkuset som helt frem til i fjor gjestet Arendal hver sommer.

Båtracet er ikke lenger å se på Sørlandet, men en rekke sørlendinger er fortsatt sentrale i kulissene. Kurt Åge Olsen fra Arendal er utøver i sporten, og er hardt skadet etter at båten hans, Welmax, gikk rundt i høy fart.

Reduserer risikoen

Dette bildet viser tydelig skadene på båten etter ulykken. Foto: Pressefoto.

— Vi jobber med sikkerheten hele tiden. Det er en kontinuerlig prosess, sier Sundsdal. Blant sikkkerhetstiltakene de har innført er lavere fart. Før gikk båtene i cirka 270 kilometer i timen. Når er den redusert til 220 kilometer i timen.- Men det vil alltid være risiko?

— Ja, og det aksepterer vi, men vi jobber hardt for å redusere den, sier båtsportlederen. Sundsdal har kontor med utsikt til havna i Grimstad. Der skal han arrangere båtrace i august. Båtene er riktignok mye mindre og veier bare ti prosent av Welmax som Kurt Åge Olsen kjørte. Men de går nesten like fort.

Gikk rundt selv

I fjor kjørte Sundsdal selv i Grimstad, og gikk rundt i en dramatisk ulykke.— Det var både vondt og spektakulært, men det var ikke like store krefter involvert, sier han.

— Hva driver dere?

— Vi er individuelle idrettsutøvere, og vi liker utfordringene og spenningen som dette gir. Det er en idrett som både gir og krever mye. Men det er vanskelig å sitte her i dag og kommentere sporten når en er drept og en er alvorlig skadet. Tankene går til familiene som har det fryktelig vondt. Det er vondt for alle, sier Frode Sundsdal.

Erfarne kjørere

Han forklarer at Class 1 er båtsportens største offshore-klasse. Det er åtte team i verden i denne klassen. Kun svært erfarne førere får håndtere båtene med 2.000 hestekrefter.

— Dette er ikke breddeidrett, men for eliten. Det er førere som har gått gradene, påpeker båtpresidenten. Han opplyser at Kurt Åge Olsen også har tatt de forskjellige stegene i sporten. Han er en erfaren throttleman (han som styrer speeden), og har vært med i den største klassen siden 2007. Før det kjørte han i flere år pro-vee, som er klassen under.- Det er ikke mange som har kjørt mer båt enn Kurt Åge. Han var godt forberedt, og hadde akkurat vært på fysiske tester hos Volvat for å få fornye lisensen sin. De hadde heller ikke spart på pengene når det gjaldt sikkerheten i båten, sier Sundsdal.

Forsterket cockpit

Båtsportpresidenten opplyser at Class 1-båtene er pålagt å forsterke cockpitene kraftig etter dødsulykken i Dubai for to år siden. Likevel ble cockpiten til Kurt Åge Olsen og makkeren knust da de traff vannet.

— Båten kjørte i omlag 200 kilometer i timen da den gikk rundt, og den veier cirka 6 tonn. Da er det enorme krefter i sving. Da gikk det galt, sier Sundsdal. Da han møtte Fædrelandsvennen i Grimstad lørdag formiddag hadde han vært på kontoret natta gjennom. Derfra organiserte han reiser for pårørende og hadde lange telefonmøter med det internasjonale båtsportforbundet.

— Dette er veldig trist for alle involverte, men vi skal lære av ulykken og fortsette med å jobbe med sikkerheten, sier Sundsdal.