KRISTIANSAND: Målet er å ta i bruk ledige arealer på konteinerhavna til sentrumsformål så raskt som mulig.

— Representanter fra alle de politiske partiene er tydelige på at her skal de være byutvikling, så det vil det bli uansett. Derfor må vi bare ligge i forkant med planleggingen, sa havnestyrets leder Jan Oddvar Skisland (Ap) til Fædrelandsvennen etter et ekstraordinært møte mandag kveld.

— Derfor er det bra at du begynner å tegne med det samme, ellers blir presset bare enda større, sa han til driftssjef Thomas Granfeldt.

Ny havn

Planene som Kristiansand havn jobber med, ser foreløpig slik ut:

• På utsiden av Lagmannsholmen bygges det en ny flerbrukskai. Havna dropper dermed planene om en cruisekai til fordel for en langt større kai som kan ta både konteinerskip og cruisebåter.

• Ny havn og større arealer gjør det mulig å konsentrere konteinervirksomheten rundt Lagmannsholmen. Dermed kan store deler av konteinerhavna frigjøres til sentrumsformål.

• Hvis konteinerhavna på lang sikt (15-20 år) blir flyttet til Kongsgård/Vige, vil det også den nye flerbrukskaien kunne brukes til sentrumsformål.

Fra en kant

Bakgrunnen for planen som nå legges, er rapporten fra konsulentfirmaet Sitma som kom før jul. Her blir planene om konteinerhavn på KMV-området lagt i grus (se fakta)

Politikerne har derfor innsett at konteinerhavna blir liggende i sentrum i årevis framover. Jan Oddvar Skisland la ikke skjul på at det derfor er et betydelig press for å få frigjort så mye som mulig av konteinerhavna.

Det er enda ikke avklart hvor store arealer havna kan klare å frigjøre. De vet heller ikke om salg av områdene som blir frigjort kan finansiere kaien som nå planlegges på utsiden av Lagmannsholmen.

— Regnestykkene har vi ikke. Vi vil bygge så mye vi klarer og så se hva vi kan klare å frigjøre. Får vi til noe på en kant, kan vi klare å lette trykket. Men hvor mye, vet vi ikke, sa havnedirektør Halvard Aglen under mandagens møte.

Signalene som har kommet fra havna til nå, tyder likevel på at det vil være vanskelig å frigjøre hele området mellom Caledonien og kaikanten (kai 9).

Uaktuelt å dele

Konteinerhavna har også blitt diskutert i byutviklingsstyret. Der lanserte leder Eva Kvelland Skaara (KrF) ideen om det ikke er mulig å drive konteinerhavn i samarbeid med andre kommuner.

Halvard Aglen advarte sterkt mot å prøve å dele opp aktiviteten.

— Det er helt umulig å håndtere. Vi må enten få flyttet alt samtidig eller frigjort plass, sa Aglen i mandagens møte.

Overfor Fædrelandsvennen antyder han at det kan ta mellom fem-sju år å få bygget den nye kaien på Lagmannsholmen og dermed få frigjort områder til byutvikling andre steder.

Han mener at selv om konteinerhavna nå ser ut til å bli værende i hvert fall 15-20 år til, har Kristiansand likevel fått til mye byutvikling i havna.

— Hele området ved Silokaia er byutviklet. Byen har vært knalltøft som har fått til det. Det må vi ikke glemme, sier han.