KRISTIANSAND: – Nettbuss Sør og Agder Kollektivtrafikk skal møtes fredag. Da skal vi se om det er noe som kan gjøres for å legge bedre til rette slik at det blir lettere å bruke buss med barnevogn, sier Siv Elisabeth Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT).

Tirsdag fortalte Fædrelandsvennen historien om småbarnsmoren Maria Klev (33) og hennes datter Sarah (3). Sistnevnte ble klemt i døra og hylgrein. Etter fem slike episoder siden 2010, sto Klelv fram og ba bussjåførene skjerpe seg.

Etter oppslaget i avisen har Nettbuss og AKT bestemt seg for å sette seg ned og se på hva de kan gjøre for å bedre forholdene for passasjerer med barnevogn.

– De med barnevogn er også en viktig kundegruppe for oss. Fredag skal vi se på hva som er mulig å gjøre. Vi må gå gjennom henvendelser fra kunder med barnevogn og se hvor vi har forbedringspotensiale, sier Wiken.

Skal unngå uhell

Regionsdirektør i Nettbuss Sør, Ole Martin Roland, ønsker at møtet blir til et prosjekt om hvordan reisende med barnevogn kan reise tryggest mulig.

– Ett nestenuhell er ett for mye. Vi har en nullvisjon på det området, og vil jobbe med det i dialog med både oppdragsgivere, fagforeninger og ansatte, sier han.Roland har flere idèer til aktuelle tiltak, og vil ta dem opp i møtet på fredag.

– Vi kan for eksempel sende ut foldere til både publikum og ansatte med en guide for hvordan man reiser tryggest mulig med barnevogn. Dessuten har vi et samarbeid med handicapforbundet i forbindelse med opplæring av nye sjåfører. Der vil reisende med barnevogn også bli lagt inn, sier regionsdirektøren.

Krever handling

Maria Klev synes det er positivt at de to partene skal gå i dialog om sikkerheten ved barnevogn på bussen.

– Men jeg må se handling før jeg blir fornøyd. Det har vært mye prat før, og nå var jeg virkelig lei. Jeg er spent på hvordan dette utvikler seg, og håper de tar situasjonen på alvor, sier Klev.

Etter at hun sto fram i avisen har 33-åringen mottatt haugevis med støtteerklæringer fra folk som har opplevd samme problematikken som henne.

– Folk jeg ikke kjenner ringer og sender meldinger. De har selv opplevd skremmende situasjoner med barnevogn på buss. Det er dumt at det må gå så langt før busselskapet reagerer, sier småbarnsmoren.