KRISTIANSAND: — Nå blir det forelegg. 900 kroner hvis vi tar syklister uten lys, sier distriktslederen for Utrykningspolitiet i Agder og Rogaland, politioverbetjent Øystein Krogstad.

— Helt på sin plass, sier distriktsleder Ole Rath i Trygg Trafikk Vest-Agder, som mener sykkelprodusentene må pålegges å levere sykler med påbudt utstyr som lys.

Up-sjefen i Agder og Rogaland, Øystein Krogstad, tar nå opp jakten på mørkemenn på to hjul. Forelegg på 900 venter alle syklister uten lykt.

— Det er viktig at syklistene følger trafikkreglene og bruker lys. Det er bra politiet følger det opp, sier Eva Saanum i Syklistenes Landsforening i Mandal.

Overgitt UP-sjef

— Vi hatt aksjoner sammen med ATP-utvalget i flere år, der vi deler ut lykter til syklistene, men det hjelper ikke, sier UP-sjefen som stadig får henvendelser fra trafikkanter som ikke kan se syklistene nå mørketiden.

— Jeg blir ganske overgitt, sier Krogstad.

— Det er ikke vårt mål å dele ut forelegg. Men nå kommer vi til å stoppe syklister uten lys, og de vil få forelegg på 900 kroner. Jeg vet det er kontroversielt å gi forelegg til syklister, men andre trafikkanter er redde. Gående for å bli påkjørt i mørke, og ikke minst bilister som ikke ser syklistene i veibanen, sier Krogstad.

Trafikkfare

Ole Rath i Trygg Trafikk Vest-Agder er glad for at Utrykningspolitiet prioriterer syklister.

— Jeg synes det er bra. De er en trafikkfare for andre når de sykler uten lys. Jeg skulle selvfølgelig ønske det ikke var nødvendig, men hvis det er det som må til for at de bruker lykt, så er det godt UP griper tak i det, sier Rath som ber syklistene nøye seg med lys som gjør at de blir sett.

sykkellykthoved.jpg

— Flere bruker nå lykt for å se. De er så sterke at de kan blende andre trafikkanter, advarer Rath.

— Samtidig er UPs advarsel et spark på leggen til sykkelprodusenter og sykkelforretninger. De må være mer på hugget og ikke slurve med lykter. Sykler må selges med påbudt utstyr som lys. Det må være standard og inkludert i salgsprisen. Forretningene må gjøre kundene sine oppmerksom på at det er påbudt. Og produsentene må pålegges å lage sykler med dette utstyret, sier Rath som har en ekstra hilsen til mosjonister som tar av lys og lykter for å lette vekta på syklene sine:

— Mosjonister som ikke har fått gjort noe med de ekstra 20 kiloene de drar rundt på, det er ingen grunn til at de skal strippe syklene sine for alt som kan veie et gram eller to. Og i alle fall ikke lykta, sier Rath.

Godt innspill

Kristian Skeie og hans familie har solgt sykler til de fleste familier i Kristiansand gjennom generasjoner hos G Nordby Cycle & Maskinforretning AS.

— De fleste syklene selger vi på våren og om sommeren, og da er det stort sett lyst. Følgelig er det ikke stort fokus på lykter. Men fra august selges nesten alle sykler med lykt foran og bak, sier Skeie som takker for innspillet fra Trygg Trafikk.

— Trygg Trafikk tar oss litt på senga der. Men det er et godt innspill, og vi må bli bedre til å selge sykler med lykter, sier Skeie.

sykkel i mørket.jpg

— Produsentene holder stor sett til i Asia. Så et påbud om at syklene skal produseres med lykter er ikke realistisk. Men det hadde gitt trygghet for både syklister og bilister, sier Skeie og legger til syklistene i distriktet tross alt er flinke.

— Folk er i utgangspunktet flinke, spesielt dem som sykler til og fra jobben, sier Skeie og bekrefter at flere og flere kjøper kraftige lykter opp mot 1000 kroner, som lyser opp veien foran dem.

— Før var markeringslys til en hundrelapp det vanlige. Nå kjøper de aller fleste lys du kan se med. Og noen av dem er veldig sterke. Nesten i grenselandet av det forsvarlige, sier han.