KLEVEN: Båtene passer ikke akkurat inn i Kleven-miljøet, som har en bebyggelse som kan spores tilbake til 1600-tallet. Foto: Jarle R. Martinsen
UMOE MANDAL: Det er et paradoks at minerydderne bare ligger noen steinkast fra Umoe Mandal der båtene ble bygget på midten av 1990-tallet. Foto: Jarle R. Martinsen

MANDAL: — De passer ikke inn i miljøet på Kleven, men har samtidig vært en viktig inntekt for havnevesenet. Nå er det likevel på tide at de blir fjernet, sier Tore Askildsen.

Vinteren 2010 la Sjøforsvaret de tomme skallene av minerydderne KNM Glomma og KNM Oksøy ut for salg. De ble solgt til et Tønsberg-firma for til sammen 5,3 millioner kroner. Etter først å ha vært fortøyd i Spangereid, ble de flyttet til Kleven.

Den gang sa eierne til Fædrelandsvennen at de ble liggende til det var klart hva som skulle skje med de tomme fartøyene.

Beboerne i området har for lengst mistet tålmodigheten med båtene som tar betydelig plass. De mener båtene er til stor sjenanse.

— Og det er lett å forstå, sier Askildsen.

10.000 kroner i månedsleie

Samtidig har båtene gitt havnevesenet 10.000 kroner i månedelig leie, som på tre år er blitt til 360.000 kroner. - Det er mye penger for havnekassa, fastslår ordføreren. Samtidig har ikke båtene fratatt andre skip plassen på havneanlegget på Kleven.

Men nå synes ordføreren de skal bort. - Vi er i ferd med å vedta den nye reguleringsplanen for Kleven. Etter krigen ble flere hus fjernet i området, og vi vil nå innregulere 7-8 nye bolighus. Det betyr at vi kan få tilbake noe av det gamle miljøet på Kleven, sier Askildsen.

Han forteller om en og annen klage på at båtene har ligget her. - Men bortsett fra at de er en visuelt problem for noen, er det jo ingen støy rundt dem – tomme som de er for alt utstyr, påpeker Askildsen.

Venter på forsvaret

Tidligere var det selskapet Husvik Shipping i Tønsberg som eide båtene KNM Oksøy og KNM Glomma. Nå har et underselskap som heter SES Shipping overtatt.

Daglig leder Kristian Lundquist sier til Fædrelandsvennen at de jobber hardt for å få båtene i kjørbar stand.

— Vi ønsker å bruke dem til patrulje- og kystovervåkning, sier han.

Lundquist sier at de venter på å få tekniske beskrivelser av båtene fra Forsvaret slik at denne ombyggingen kan ta til. - Mens vi venter på det blir båtene liggende. Forhåpentligvis får vi dem bort i løpet av året, sier han.

Flere interesserte

Han sier de har flere som er interesserte i å kjøpe dem etter en ombygging.

Det var Umoe Mandal, den gang Kværner Mandal, som på midten av 1990-tallet bygget båtene.

— Kan det bli aktuelt å be Umoe Mandal foreta ombyggingen?

— Det kan det, svarer Lundquist.