KRISTIANSAND: – Trafikken ser ut til å ha løsnet opp nå, og jeg kan ikke se noen problemer på veiene nå, sier Svein Harald Masterød hos Vegtrafikksentralen klokka 08.08.
I morgentime onsdag stod trafikken inn til sentrum. Det ble meldt om lange køer i vestgående retning i Baneheitunnelen og i østgående retning på Vesterveien.
Innsjekkingsproblemer
De lange køene skyldtes innsjekkingsproblemer hos Color Line. Superspeed hadde avgang 08.00.
– Vi holder på med manuell innsjekkingen nå, og vi ser ut til å ha kommet over halvveis i prosessen. Nå håper vi å komme avsted så fort som mulig, opplyste salgs- og markedssjef Nina Moland Andersen i Color Line til Fædrelandsvennen.
Superspeed forlot Kristiansand havn klokka 09.25.
Moland Andersen opplyste at selve problemet ikke lå hos Color Line, men var en svikt i forhold til forbindelsen deres med Telenor.
Feil på nettverket
Caroline Lunde, informasjonssjef hos Telenor, sier til Fædrelandsvennen at de onsdag morgen oppdaget en feil på deres nettverk.
– Vi varslet Color Line med en gang feilen ble funnet. Samtidig er systemet lagt opp til at Color Line skal kunne koble seg på en reserveløsning i slike tilfeller, sier Lunde.
Lunde sier derfor at svikten hos Telenor ikke burde være et stort problem for ferjeselskapet.
– Hvis reserveløsningen tas i bruk, skal systemene virke som normalt, sier informasjonssjefen.
Manuell dirigering
Moland Andersen opplyste at serveren var nede, og de ikke fikk koblet seg opp.
– Vi opplever derfor utfordringer med innsjekkingen, noe som forårsaker køer, sa hun.
Kristiansand Havn opplyste at trafikken ble dirigert manuelt av Rederiet med bistand fra Havnevakta. De ba bilister om tålmodighet.