OSLO: Jens Stoltenberg lovet i landsmøtetalen sin torsdag dobling av firefelts motorveier på få år.

Men Statens vegvesen har ikke hørt om disse planene.

Under temaet «tidenes løft for vei og bane» falt ordene hans. De står også skriftlig i talen, som pressen fikk utdelt etterpå.

«Vi er i gang med tidenes løft for vei og bane. Og bevilger hundre milliarder kroner mer til samferdsel. Vi har mer enn doblet jernbaneinvesteringene. Og om få år vil vi også ha doblet antallet kilometer med 4-felts motorvei,» sa Jens Stoltenberg.

Vet ikke

Det tar per i dag rundt tolv år å planlegge og bygge firefelts veier. Derfor er det god grunn til å tro at veivesenet ville kjenne Stoltenbergs planer. Derfor forela Fædrelandsvennen fredag uttalelsen for Statens vegvesen Region Sør.

Solveig Hovda i styrings— og strategistaben i Region Sør ønsker ikke å kommentere Stoltenbergs uttalelser, men viser gjerne til nasjonale planer.

— Det er per i dag 490 kilometer firefelts vei i Norge. I handlingsprogrammet er det planlagt å bygge 54 kilometer mer vei frem til 2013. Det finnes per i dag ingen handlingsprogram for tiden lenger frem, forklarer Hovda.

- Fra 2005

Dermed rettet vi spørsmålet tilbake til Stoltenberg, via hans rådgier Torbjørn Gjæver Eriksen, som svarer at Stoltenberg egentlig mente dobling ut fra de 297 kilometerne firefelts veier som fantes i 2005. — I 2005 var det åpnet 297 km. Basert på målene satt i handlingsprogrammet for 2010 til 2013 vil det pr 1.1 2014 være åpnet til sammen 544 kilometer firefelts motorvei. I tillegg kommer flere andre strekninger, som strekningen Gulli – Langåker, skriver Gjæver Eriksen i en tekstmelding.

30 år frem

I vegdirektoratet sitter sjefsingeniør Randi Harnes i Veg- og transportavdelingen, med oversikt over all veibygging.

Hun minner om at vegdirektør Terje Moe Gustavsen torsdag la frem «Stamnettutredningen og Riksvegnettet».

Der heter det at man ønsker at det om 20-30 år kan være 1250 kilometer firefeltsveier. Men da trengs det nærmere 500 milliarder i investeringer.

— Men da handler det altså om en drøy dobling i et 30-årsperspektiv, sier Randi Harnes.

Oppklaring?

Fædrelandsvennen spør tilbake til Gjæver Eriksen, og får epostsvar fra statssekretær Snorre Wikstrøm ved statsministerens kontor.

«Stoltenberg snakket om denne regjeringens resultater. Doblingen av 4-felts motorvei som vil komme i 2014/15 er sammenliknet med 2005. Også setningen før - som handler om at vi har mer enn doblet jernbaneinvesteringene - er sammenliknet med 2005. Det gjelder i og for seg så godt som hele denne delen av talen (barn i barnehage, nye arbeidsplasser etc).»

- Stoltenberg villeder

— Vi støtter gjerne Stoltenberg hvis han vil bygge mer vei. Men Stoltenberg villeder. Per i dag foreligger det ingen dokumenter til Stortinget som viser at han mener alvor med en slik satsing, sier Høyres stortingsrepresentant Peter Gitmark.

Gitmark mener det er mulig å bygge store prosjekter i løpet av ti år, ved å lage sammenhengende store utbygginger, som Oslo-Kristiansand, Kristiansand-Mandal og så videre.

— Dette handler om politisk vilje, og da må Stoltenberg begynne nå. Den eneste muligheten til å få dette til, er å gi Statens vegvesen beskjed om en timeplan, og love å sørge for penger hele veien. Vi kan ikke lenger være avhengige av Stortingets bevilgninger år for år, sier Gitmark.

Hva synes du om statsministerens uttalelse?