MANDAL: På jomfruturen fra Mandal til Nord-Norge havarerte hurtigbåten og ble under turen påført store skader i karbonskroget.

Ifølge NRK, som referer til offentlige dokumenter, får Båtservice i Mandal og konstruktøren kritikk.

Søkte aldri— De burde ha sendt en søknad om tillatelse om fravik fra regelverket, men det har de ikke gjort, sier fungerende informasjonsdirektør Bente Amandussen i Sjøfartsdirektoratet til NRK.

Det er Statens havarikommisjon for transport som etterforsker ulykken som skjedde. Dersom det blir opprettet straffesak, er det politiet som er påtaleansvarlig.

— Sjøfartsdirektoratet er tilsynsmyndighet og påser byggingen av de to søsterskipene, sier Amandussen i Sjøfartsdirektoratet til fvn.no.

Konstruksjonsfeil

Eksperter har tidligere uttalt at båten hadde konstruksjonsfeil.

– Fartøyet er utsatt for sterkere påkjenninger enn det den var konstruert for. Jeg ser en uheldig konstruksjon med en plate i front på overbygget. Når den utsettes for kraftige belastninger i høy sjø, kan du få slike skader som vi ser her, sa Ulf Kristiansen i Diab AS til Teknisk Ukeblad i april.

Til kanalen vil verken Båtservice eller LNG Marin, som har konstruert hurtigbåten og to søsterskip, kommentere saken.

Det skal ha vært en endring i båten som gjorde at den ikke var lovlig bygd. Det er uklart hva som skjer med de to siste hurtigbåtene, som fortsatt ikke er levert til Veolia transport.

Foto: Jarle R. Martinsen