KRISTIANSAND: Det viser en brukerundersøkelse Agder Kollektivtrafikk AS har gjennomført i Kristiansand i november i fjor. 1800 fikk spørreskjema, og 850 svarte. Det er en svarprosent på hyggelige 47. Hele 71 prosent av passasjerene mente både rutetilbudet og punktligheten er for dårlig.

— Her må vi forbedre oss, sier administrerende direktør Siv Wiken.

Hun erkjenner at kuttene i rutetilbud i fjor har virket negativt, og garanterer nesten at det ikke blir ytterligere kutt neste år. Da er det Nettbuss sør som overtar kjøringen, og selskapet overtar også sjåførene.

Omdømmet til Bussen ser ifølge undersøkelsen ut til å være dårligere enn tilbudet. For de passasjerene som bruker bussen ofte, er mer positive enn de som bruker den sjelden.

— 80 prosent av våre kunder bruker bussen 5 ganger eller mer i uken, og de er også de som er mest fornøyd, sier Wiken.

Mest fornøyd med passasjerene med at det er ”trygt” og ”enkelt” å bruke bussen.

Dette er første gang Agder kollektivtrafikk gjennomfører en slik brukerundersøkelse, men Wiken lover at dette vil bli gjort systematisk framover for å bedre både tilbud og omdømme.