KRISTIANSAND: Rapporten fra Statens Havarikommisjon for Transport ble lagt fram i dag og viser at toget holdt cirka 37 km/t da det passerte et skilt som signaliserte 20-grense.

Da avsporingen skjedde holdt toget cirka 25 km/t.

Havarikommisjonen skriver i sin rapport at uhellet skjedde i forbindelse med en såkalt ombufring mellom de to første vognene i toget.

— Vi registrerer at toget hadde noen kilometer for høy fart, men utover dette var det kurvene og sporets beskaffenhet som var årsak til ulykken. Vi tar rapporten til etterretning, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til Aftenbladet.no i en kommentar.

Ekstra vogner

Uhellet skjedde under vulkanutbruddet på Island og NSB hadde tre ekstra vogner med toget. Toget kjørte med sju vanlige vogner og to sovevogner.

Ingen av de 170 personene om bord i toget kom til skade i uhellet. Tre togvogner, skinnegangen og to doble kryssporveksler ble skadet i uhellet.

Komplisert sted

Det er en komplisert S-kurve inn mot stasjonen i Kristiansand, hvor avsporingen skjedde.

På grunn av de tre ekstra vognene veide toget 120 tonn mer enn til vanlig. Totalvekten var 488 tonn. Kommisjonen skriver i sin rapport at bremsene ble brukt feil. Nettbremsen ble brukt, men ikke førerbremseanlegget. Dermed ble ikke trykket på vognene redusert tilstrekkelig.

— Havarikommisjonen anser at dette var uheldig ettersom innkjøringen foregikk i en komplisert S-kurvatur, heter det i rapporten.

Kommisjonen kommer ikke med kritikk mot lokomotivføreren (57).