KRISTIANSAND : — Jeg ser ingen grunn til å utsette dette nå. Vi har jobbet på spreng i flere dager. Mange kunder har ønsket endringer rundt sine abonnement. Vi føler nå at vi gjort nok til å begynne til riktig tid, sier administrerende direktør i nye Kristiansand Bompengeselskap, Gunnar Haddeland.

I løpet av den siste uka har selskapet møtt mye motbør med telefonnett som brøt sammen og over 2500 samtaler som ikke kom i gjennom. Selskapet har mottatt over tusen endringer fra sinte kunder. Nye fakturaer vil nå bli sendt ut.

— Selv om ikke fakturaene blir betalt i tide, vil selve registreringssystemet fungere. Folk som trenger brikke kan hente dette på ulike service- og bensinstasjoner i Kristiansand. Vi har vært uheldige, men håper nå at ting vil roe seg ned.

— Blir det ikke mye rot og etterarbeid?

— Vi må nok belage oss på en del refakturering, men det får vi leve med. Jeg regner med at vi er kommet i orden i løpet av juli.

Dyrt med utsettelse

I 2009 ble det registrert over 20 millioner passeringer gjennom bomstasjonene i Kristiansand. Med et snitt på 55.000 biler pr dag, mener Haddeland en utsettelse ville ført til et tap på over 700.000 kr pr dag.

— Vi regner med at de fleste vil benytte seg av rabatten på førti prosent, noe som utgir 12,60 kroner pr passering. Da ender vi opp med nesten 700.000 kroner. I tillegg er det stor ferdsel på vegene i sommermånedene. 1.juli er også ”handelens dag”, så vi er svært glad for å begynne i tide, sier Haddeland.

Inntektene fra bomstasjonene skal brukes til utbygging og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1. Kristiansand Bompengeselskap hadde i fjor inntekter på 112,5 millioner kroner til sammen.