KRISTIANSAND: — Jeg synes det kan være naturlig å se på om dagens bomplasseringer er hensiktsmessige. Kanskje kan vi skape mer rettferdighet, og bedre inntjening, ved å flytte dem noe. Dette bør ses på, sier Arvid Grundekjøn til fvn.no.

— Med rene ord betyr det at det blir bompenger for folk på Lund?

— Jeg vil ikke være konkret før jeg har premissene i saken. Men jeg synes vi skal se på endringer. Jeg vil ikke starte med å konkludere, sier Grundekjøn.

Det var senterleder Kjetil Børufsen ved Sørlandssenteret som torsdag ettermiddag utfordret Grundekjøn til å komme på banen i saken som varaordfører Jørgen Kristiansen og Høyres gruppeleder Hans Otto Lund satte i gang onsdag. De to åpnet for bompengering rundt Sørlandsparken og evetuelt parkeringsavgift i Sørlandsparken.

Hva mener du om forslaget? Bør bomstasjonen flyttes til Lund eller andre steder? Si din mening i debattfeltet under artikkelen.

Vil ikke avklare

Grundekjøn vil ikke konkret svare på Børufsens krav om hva han mener om en bomring rundt Sørlandsparken, som på ett vis er en videreføring av veivesenets forslag om 40 bommer i Kristiansand – hvor det koster to kroner å passere.

— Jeg ønsker ikke at byen skal pepres med nye bomstasjoner. Det er ikke vår politikk. På den annen side er vi utsatt for et nærmest utilbørlig press fra sentralt hold. Departement og regjering truer med å nekte oss belønningsmidler hvis ikke vi innfører flere restriktive tiltak for bilismen. Rushtid er uaktuelt for oss. På en måte bestemmer ikke vi alt her, vi må forholde oss til bakgrunnsmusikken fra sentralt hold. Utfordringen er å finne løsninger som ivaretar mange hensyn, også de sosiale hensynene som bompenger dreier seg om, sier Grundekjøn.

— Min første løsning er å se på tiltak som stimulerer til mindre bilkjøring, for eksempel åpne kollektivfeltene for de som kjører med tre eller flere i bilen. Det er jeg for. Og så må vi se om det også må gjøres mer, sier han.

Om parkeringsavgift i Sørlandsparken, sier ordføreren dette: - Jeg vet ikke, men tror ikke, det finnes lovhjemmel for å kreve parkeringsavgift på privat grunn.

Refser ikke Lund

Børufsen krevde også at Grundekjøn vingeklippet sin egen gruppeleder Lund, og klart sa nei til bompenger rundt Sørlandsparken i mailen han sendte torsdag ettermiddag. Det vil ikke Grundekjøn, men han går langt i å fortelle at han ikke satte spesielt stor pris på at Lund og Kristiansen gikk ut i media med sine ideer.

— Min erfaring er at det er lettere å få til felles løsninger hvis snakker sammen internt før man går ut. Jeg registrerer at det kan være andre hensyn i politikken, som å skape oppmerksomhet om synspunkter– og sannelig har dette skapt debatt og engasjement. Jeg har innkalt de tre gruppelederne i Høyre, KrF og Frp til møte fredag formiddag. Da skal vi oppklare og snakke sammen om løsningene fremover, sier Grundekjøn.

— Nå sier du på en pen måte at du refser Lund og Kristiansen for utspillet?

— Nei, jeg vil ikke bruke sånne ord, og det gjør jeg ikke. Men før vi går videre, bør vi snakke sammen i koalisjonen, sier ordføreren, som bekrefter at de to informerte han på forhånd om et utspill i media, men ikke vesentlig mer.

— Men er du for eller mot bompenger rundt Sørlandsparken?

— Jeg vil snakke sammen med de kloke hodene i koalisjonen før jeg konkluderer. Vi har en stor utfordring i forhold til sentrale myndigheter og så må vi finne en løsning som også er i tråd med våre partiprogrammer og vår egen politikk.

Hvilken konkurransevridning

Børufsen på Sørlandssenteret krever også svar på om ordførerens koalisjon vil inn og styre handelen mellom ulike konkurrenter.

— Prinsipielt er jeg helt enig med ham i at vi ikke skal gripe inn i konkurransen. Men spørsmålet er om vi ikke allerede gjorde det da bomringen rundt Kvadraturen ble innført, at det allerede har skjedd en konkurransevridning og om det derfor er grunn til å se på ting på nytt, svarer ordfører Arvid Grundekjøn.

Grundekjøn ønsker å vri debatten fra lokale restriktive tiltak over på statens ansvar for å finansiere en god kollektivtrafikk. Han sier han håper på en stor felles front for å sikre penger til kollektivtrafikk i storbyene. Han håper Kristiansand, Stavanger og de andre byene kan opptre med én stemme mot regjeringens krav.