KRISTIANSAND: I dag meldte skipperen ombord på lasteskipet Norvind at de trengte assistanse.

SKipet hadde fått motorvansker til havs i løpet av natta, og gunstigste havn å søke hjelp fra var Kristiansand.

SISTE: Klokken 12.00 var skipet på vei inn til kai i Kristiansand for egen maskin, med omkring 10 knops hastighet.

Motortrøbbel

— De har fått alt for høy eksostemperatur på maskineriet, og ligger følgelig og driver omkring 30 nautiske mil sør for Kristiansand, sier Per Terje Grindhaug, maritim konsulent ved Karmøy Skipskonsult Management AS (KSM).

Det er KSM som har ansvar for skipet, og de har leid inn slepebåt fra Buksér og Berging, som har stasjonert slepebåten BB Connector i Kristiansand. Connector har mannskap på fem, og kan rykke ut døgnet rundt på kort varsel.

— Vi har leid dem inn på kommersiell basis, det er ikke snakk om en bergingsoperasjon, sier Grindhaug.

Mannskap fra rederiet er nå på vei til Kristiansand med reservedeler for å reparere maskineriet.

Tre timer

— Vi er på vei ut til skipet nå, sier Sjur Jakobsen ombord i slepebåten BB Connector i 09.00-tiden mandag.

Slepebåten, som har marsjfart på 14 knop, vil bruke omkring tre timer ut til Norvind.

— Vi får bare reise ut, så får vi se hva vi får til, sier Jakobsen.

Ombord på Norvind kan kapteinen fortelle at det ikke er snakk om dramatikk, og henviser til rederiet for ytterligere kommentarer.

Slepebåten BB Connector er kalt ut for å assistere et drivende lasteskip utenfor byfjorden. Foto: Buksér og Berging

— Ingen fare

— Det har ikke på noe tidspunkt vært fare for mannskap, skip eller miljø, bekrefter Grindhaug ved KSM.

Norvind var på vei fra Gdynia i Polen med 5000 tonn electrode paste, med kurs for Tyssedal, innerst i sørfjorden i Hardanger, da de fikk motorvansker fredag morgen.

Skipet eies av Sandfrakt rederi i Ølen.

I land i Kristiansand er mannskap i beredskap for å ta imot havaristen.

— Vi rydder kaiplass til å ta i mot et nødanløp, opplyser vakthavende ved havnevakta i Kristiansand.

- Imponert

— Jeg er imponert over responstiden fra Buksér og Berging, og det viser hvor viktig det er å ha slike tjenester operativt, sier driftssjef i Kristiansand havn, Thomas Granfeldt Jr.

BB Connector har vært stasjonert på Sørlandet siden 2009. Under ulykken med ”Fjord Champion” utenfor Søgne i 2005 var det ikke tilgjengelige sleperessurser i området for å bistå fartøyet. Det var stasjonert en slepebåt i Kristiansand, men uten døgnbemanning, slik at den ikke var klart til utrykking da ulykken skjedde.