SETT FRA ABRA HAVN: Ikea er godt synlig fra Dyreparkens nye sjørøverlandsby, Abra Havn. Konsernsjefen mener dette er skjemmende for gjestene til deres tematiserte univers. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: — Vi ønsker å ta våre gjester inn i et eventyr, et tematisert univers. Derfor vil vi at det skal være en helhet, et flott sted å være. Men vi har ting som står kraftig ut i naturen i våre omgivelser. Ikea-tårnet er eksempel på et skilt som rager høyere enn alt annet, forklarer konsernsjef Reidar Fuglestad i Dyreparken Utvikling.

Ved Travparken, på motsatt side av E18, fremmes nå planer om ikke mindre enn to nye hoteller. I den anledning retter Dyreparken advarende klør i retning reguleringsmyndigheten, Kristiansand kommune.

I en skriftlig høringsuttalelse påpeker parken at de helst vil unngå estetiske forstyrrelser fra omgivelsene. Utvendige materialer og fargevalg bør «ikke skape et skjemmende uttrykk sett fra Dyreparken»:

«Et typisk eksempel på dette er tårnet til Ikea som kan ses fra store deler av parken vår, og som ikke er et vakkert tilskudd til det naturlige miljøet som forefinnes i området.», heter det.

- Strenge krav til estetikk

— Vi blir underlagt strenge krav til estetikk ved vår egen utvikling, men dette blir ikke tatt hensyn til andre steder. Det er ikke helt likt for loven, hevder konsernsjefen overfor Fædrelandsvennen.

— Men skal hele verden innrette seg etter Dyreparken?

— Nei, det har vi ingen forhåpninger om. Men det er bare vi som kan hevde våre synspunkter, og dette er en anledning til å si hva vi mener, svarer Fuglestad, som også vil fremme sitt syn i et planlagt møte med kommunen.

Konsernsjefen sier han tar til etterretning at Ikea-tårnet var en betingelse for møbelgigantens etablering. Varehussjefen hos Ikea tar naboens lite flatterende beskrivelse til etterretning.

— Det er fritt for alle å komme med sine meninger. Tårnet er der av en grunn, nemlig å sikre at de som kommer kjørende på motorveien, finner veien til Ikea. Om det er skjemmende, er det nok delte meninger om. For vår del er det bra at de som kjører fra Kristiansand, slipper å havne i Lillesand, forklarer Solrun Hitland.

Frykter parkeringskaos

KRITISK TIL NABOER: -Vi blir underlagt strenge krav til estetikk ved vår egen utvikling, men dette blir ikke tatt hensyn til andre steder, mener konsernsjef Reidar Fuglestad i Dyreparken Utvikling. ARKIVFOTO

Dyreparken er også bekymret for trafikkøkning og for å miste parkeringsplassene foran Travparken, som de leier av Kristiansand Næringsselskap (Knas). Det dreier seg om 932 av parkens totalt 3557 plasser, som er helt nødvendige når opptil 22.000 besøker parken på gode sommerdager.Parkledelsen frykter planer om parkering i to plan tvinger dem til store leiekostnader i fremtiden, men Knas-sjefen beroliger med at dette neppe blir realisert i overskuelig tid.

— Det er verken betalingsvilje eller -evne til to etasjers parkering nå. Denne parkeringsplassen vil fortsatt primært være en ressurs for Dyreparken sommerstid, forsikrer Jan Omli Larsen.

Dyreparken ber også om at høyden på bygninger i nabolaget vurderes strengt. Hotellene planlegges i henholdsvis seks og åtte etasjer.

— Høydediskusjonen vil være tema ved politisk sluttbehandling av reguleringsplanen om en måneds tid. Området med en stor åpen plass tåler noe høyde, mener saksbehandler Jøran Syversen fra plan- og bygningsetaten.

- Jeg må nesten le

Eiendomsutvikler Ånund Lunde er sterkt involvert i travparkplanene. Han eier 30 prosent av budsjetthotellet med 100 rom som har byggestart øst for dagens hovedbygning innen ett års tid. Sammen med investorene Per Arne Kjøstvedt, Rune Iversen og Arild Skeie planlegger han også landets første bane for elektriske gokarter.

— Jeg må nesten le. Her kommer Dyreparken og krever parkering på andres eiendom. De har jo store områder selv som de kan ordne parkering på. Jeg skjønner ikke hva de frykter. Dette er vinn-vinn, det er de samme kundene hos oss som i Dyreparken. Jjeg kan ikke forstå at det skal bli noen trafikkøkning, sier Lunde.

Investoren har i 15 år eid hotelltomta på vestsiden, mot Sørlandshalen, der det på sikt kan bygges 300 rom.

— Dette høres voldsomt ut, så lenge byen har meget god sengekapasitet?

— Ja, derfor bygger vi ett hotell først, mens det andre får vente litt. Du ser jo at Kristiansand vokser, svarer Lunde.

— Men bygningene blir ikke skjemmende fra Dyreparken?

— Nei, det blir beplantet utenfor. Alt blir fint, man ønsker jo ha det penest mulig.