Foto: FAKSIMILE: Fædrelandsvennen 26. januar

KRISTIANSAND: Agder Kollektivtrafikk AS (AKT) er enheten i Vest-Agder fylkeskommune som har ansvaret for kollektivtrafikken i Kristiansand, og er oppdragsgiver for Nettbuss på vegne av befolkningen. Da Nettbuss i vinter slet som verst med forsinkelser og problemer med ruter og utstyr, gikk administrerende direktør i AKT Siv Wiken ut og sa at busselskapet ville bli bøtelagt etter forsinkelsene i januar.

AKT har brukt over to måneder på å gå gjennom alle klagene fra publikum på Nettbuss.

Men bøtene til Nettbuss vil ikke AKT snakke høyt om.

Det er Thomas Ruud Jensen som er konstituert i stillingen som administrerende direktør til over påske.

— Det står ved lag det jeg nevnte for Fædrelandsvennen 31. mars, sier Ruud Jensen, og viser til et intervju der han nektet å si hva Nettbuss må betale i bot.

- Så Nettbuss har fått bot?

— Jeg er på vei inn i møte, og vil bare refere til samtalen i forrige uke, sier Ruud Jensen.

- Så hvor stor er boten eller bøtene?

— Det er ikke offentlig, men vi vil benytte sanksjonsmulighetene vi har med Nettbuss, sier Ruud Jensen.

- Hvorfor vil dere ikke opplyse hvor store bøter Nettbuss har fått?

— Vi kommer ikke til å offentligjøre tallene, sier Ruud Jensen.

- Hvorfor?

— De er ikke offentlig, sier Ruud Jensen.

- Hvorfor?

— Fordi vi anser det som forhold mellom AKT og Nettbuss.

- Hva med publikum som måtte slite med Nettbuss i vinter, skal ikke de få vite hva Nettbuss måtte betale etter alle forsinkelsene?

— De skal vite at vi gjør alt som står i vår makt sammen med Nettbuss for å få etablet et godt tilbud til passasjerene i tiden fremover, sier Ruud Jensen.

- Og hvordan kan publikum vite det når du ikke sier hvordan Nettbuss ble bøtlagt?

— Dette blir jo et forhold mellom to kontraktsparter. Vi mener vi utgangspunktet ivaretar publikums interesser. Men nå må jeg i møte, sier Ruud Jensen, og lover å ringe tilbake med lovhjemmelen han bruker for unnta opplysningene fra offentligheten.