MANDAL: Slik kan folkemøtet om sentrumsplanen i Mandal i går kveld kort oppsummeres.Om lag 150 mennesker hadde funnet veien til bystyresalen for å høre på en paneldebatt i går kveld. Tidligere på dagen ble det holdt en rekke innlegg om sentrumsplanen fra byråkrater fra veimyndigheter, kommuner og fra diverse byplanleggere.Det som det var mest snakk om under paneldebatten i går, var dette med tilgjengelighet og biltrafikk i sentrum. Handelsstanden ble kraftig utfordret til å gjøre noe med Bryggegata, for å få ned dagens store trafikkmengde. Ap-politiker Lill Tony Ramvik kom med den klareste meldingen:— Den største ressursen ligger langs elvebredden. Dette området er for mandalittene snart like viktig som Furulunden. I dag brukes elvebredden til trafikk og parkering. Hva med å gjøre et forsøk med å stenge av hele Bryggegata en lørdag i måneden, for å se om det får noen følger for varehandelen i sentrum? spurte Ramvik, henvendt til en av paneldeltakerne, handelsstandsformann Per Daniel Lohne.- Jeg kan ikke umiddelbart se at det er mulig å få til. Opphøyde gangfelt og reduksjon av hastighet i Bryggegata er derimot realiserbare alternativer for å ta mer hensyn til de myke trafikanter, svarte Lohne. Han advarte mot å gjøre tilgjengeligheten så dårlig at varehandelsomsetningen i sentrum gikk ned.Arne Næss, en av initiativtakerne til folkemøtet i går, og en av de største kritikerne til sentrumsplanen, mente selve sentrumsmiljøet var langt viktigere enn selve tilgjengeligheten.Roy Michaelsen påpekte at det var dagligvarehandelen som førte til den store trafikkmengden i sentrum, og påpekte at løsningen på det var flere nærbutikker i bydelene (Michaelsen ønsker selv å starte nærbutikk på Skjebstad, men har fått nei av de politiske myndigheter).Ungdommens representant, Anders Knutsen, pekte på et annet punkt, nemlig det å ha en sosial møteplass i sentrum.- Vi savner en møteplass, en kafé hvor vi kan sitte og prate, en konsertscene hvor ungdomsband kan fremføre det de driver på med. Et kulturhus midt i sentrum passer ypperlig til det. Det er for få møtesteder i sentrum. I tillegg bør man prøve å få bort trafikken fra Bryggegata, ikke bare på dagtid. På lørdagskveldene er det mange som kjører fram til og tilbake uten mål og mening. Bryggegata er et fint sted å oppholde seg i, uten at det er en masse biler der, sa Knutsen, som fikk solid støtte for sine synspunkter.Debatten varte i halvannen time. En av initiativtakerne til seminardagen, Gunnar Ervik fra Naturvernforbundet var strålende fornøyd med oppslutningen.- Det er viktig at vi nå drar lasset videre sammen, og at det ikke bare blir med snakket. Jeg mener absolutt vi med denne dagen har oppnådd det vi ville, sier Ervik.tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no