MANDAL: — Det er helt vanvittig. En skikkelig rekorduke, sier administrerende direktør Bjørn Fjellhaugen med et smil.Selveste storkontrakten dreier seg om to passasjerkatamaraner som Båtservice skal levere til Torghatten Trafikkselskap i Brønnøysund. Disse to kontraktene har alene en verdi på 50 millioner kroner. Rederiet skal bruke båtene på to ruter i Rogaland. Båtservice har også bygget de to båtene som går på den samme ruten i dag, og det er disse som skal skiftes ut.I tillegg har Båtservice nesten i boks kontrakt på enda en båt. Bare styrets godkjenning mangler før den er sikret. Fjellhaugen vil ikke si noe mer om hva slags fartøy det dreier seg om før kontrakten er signert.De andre kontraktene gjelder blant annet et helikopterdokkingssystem i aluminium, samt diverse prefabrikasjon av rørsystemer.Katamaranene Båtservice nå skal i gang med er 28 meter lange og tar 180 passasjerer hver. Båtservice klarte å kapre kontrakten ved å love levering på rekordtid.Mens de normalt bruker minst åtte måneder på hvert fartøy av denne typen, skal begge nå være klare på bare seks måneder, det vil si innen 14. mars.- Det blir et tøft løp, men det er vi vant til. Takket være tett samarbeid med Oma båtbyggeri på Stord, føler vi oss sikre på å klare det, forklarer Fjellhaugen.De to båtbyggeriene skal stå for byggingen av en båt hver. Direktøren mener firmaet kapret kontraktene i grevens tid.- Utrolig flaks at vi lyktes med å få i land disse kontraktene nå. Vi er nettopp ferdig med den siste båten som skal til Iran. Den leveres om bare få dager, og etter dette hadde vi ikke flere jobber å starte på. Vi har rett og slett stanget hodet i veggen i lange tider uten at det løsnet. Og så skjer dette i siste liten. Vi er kjempefornøyde. Nå får vi kontinuitet i systemet, noe som er veldig viktig for bedriften, sier Fjellhaugen.Han kaller det for flaks at kontraktene gikk i boks nettopp nå, men legger ikke skjul på at det ligger beinhardt arbeid bak alle avtalene.- Det har vært helt rått. Vi har reist og jobbet og forhandlet i lange tider. Jeg tror vi har besøkt nesten hvert eneste rederi vi vet om både i Norge og resten av verden, og utarbeidet tilbud for å få dem til å kjøpe. Det ligger masse tilbud inne og det kjennes utrolig godt når det resulterer i at det plutselig smeller inn en kontrakt, sier Fjellhaugen.Selv er direktøren helt kjørt etter forhandlingene og skal hvile ut på fjellet en uke - kun i selskap med seg selv - når Iran-båten er levert.- Det er min belønning. Nå trenger jeg å slappe av litt uten folk rundt meg, før det er fullt kjør igjen med de nye fartøyene, sier Fjellhaugen.De siste to årene har han jobbet tett opp mot det iranske markedet, noe som har resultert i flere verdifulle avtaler. En hel delegasjon fra Iran er for tiden på besøk i Mandal i forbindelse med overleveringen av den siste store katamaranen. Fjellhaugen beskriver det som spennende, men ekstremt krevende, å jobbe opp mot dette markedet.- Folkeslaget er veldig hyggelig men den store kulturforskjellen gjør at det er veldig slitsomt til tider. Men det viktige er at de er fornøyd med oss slik at vi får flere avtaler, og det har jeg god tro på vil skje, sier Fjellhaugen, som ikke har tall på hvor mange ganger han har vært der det siste året.Det han husker best er at han endte på sykehus etter en matforgiftning og at det tok ham to-tre måneder å komme på beina igjen.Sikrer arbeidsplasser

— Vi er veldig fornøyd og svært lettet, sier klubbformann Nils Oftenes ved Båtservice.De nye storkontraktene sikrer arbeidsplassene i Båtservice-gruppen i lang tid fremover. Mellom 25 og 30 mann har allerede vært utleid eller permittert en god stund, og nye permitteringer stod for tur etter leveringen til Iran. Men så kom altså seks avtaler inn forrige uke.- Stemningen er svært god akkurat nå. I stedet for permitteringer må vi nå kalle inn alt mannskapet vi har, og det er jo gledelig. I tillegg sikrer dette ledelsen kjærkommen tid til å hale i land nye kontrakter, sier Oftenes.