LILLESAND: Når nedbøren er stor, havner myra — og fylkesveien - under vann. Da gjelder det å ha bilen på rett side av «sjøen». Ny vei rundt myra fører til at problemet blir en saga blott.- Så vidt jeg kan se, er det 2,5 millioner vi kan bruke på dette veianlegget neste år. Veistykket er kalkulert til 3,5, så vi må i tilfelle la resten gå over på 2004-budsjettet, sier planlegger Kai Jørgensen i veivesenet. Ting skjer

Dermed lysner det for Brekkestø-folket, som først fikk høre at det neppe blir byggestart før 2004, ettersom et veiprosjekt i Tvedestrand kom foran i bevilgningskøen. Noe leder for velforeningen på Brekkestø, Bjørn Melbye, reagerte sterkt på. Selv har han kjøpt vadere og har gått på veien med vann opp til navlen på det verste.Men nå har ting begynt å skje. Etter befaring og møte ble saken tatt opp på det siste møtet i planutvalget i Lillesand.- Vi har laget et planforslag som er 500 meter langt og kalkulert til 3,5 millioner. Et 300 meter lenger alternativ er blitt forkastet, sier Jørgensen. Den nye veien vil svinge av i en bue mot sør på høyde med den tidligere strutsefarmen. Deretter vil den gå på fjellgrunn sør for myrområdene. Før avkjørselen til Brekkekjær svinger den inn på dagens vei. 30 meters «dyp»

Å fortsette å pøse på steinmasser på denne veien er noe vegvesenet har gitt opp. Den ble i sin tid lagt rett over en myr som på det dypeste er 30 meter. - Vi har hatt flere tiltak på denne veien, men det er ingen varig løsning. Brekkestø-planen får vi ikke ferdig før tidligst til sommerferien. Men hvis alt nå går som hånd i hanske, vil vi kunne begynne etter ferien. Anleggstiden er ikke så lang. Så i løpet av høsten bør vi ha bygd veien, sier han.Veitraseen berører en rekke grunneiere, ettersom en del av grunnen eies av et sameie. - Det er ikke alle som er enige i dette, det er det jo sjelden. Veivesenet plikter å prøve å komme til en minnelig ordning. Går ikke det, må det ekspropriasjon til. Veikontoret lager nå en reguleringsplan som sendes Lillesand kommune. Så må kommunen legge den ut til offentlig ettersyn. Dagens vei over myra vil gå over til privat bruk. Og vil eventuelt kunne brukes av gårdbrukerne for å komme ut på jordene, sier Jørgensen.