SØGNE: Med det er Budstikka en av de lokalavisene i Norge som økte mest i opplag i fjor.

Ansvarlig redaktør Roar Vigeland Osmundsen, mener grunnen til suksessen er tosidig.

— Den ene grunnen er at vi er er en ung avis og dermed har en del å gå på. I tillegg er det en generell trend at folk er mer interessert i lokalnyheter. Dermed kan de lese det som noen ganger er for trivielt for andre å skrive om, sier den fornøyde redaktøren Osmundsen.

Budstikka ble etablert i 1999, har i dag cirka 2.600 abbonenter og kommer ut hver onsdag.

— Vi har et slagord som sier at vi skal være ukas høydepunkt. Det er kanskje litt storslått, men vi prøver å leve opp til det. Vi forsøker å gi et bilde av bygda på både godt og vondt. Og så etterstreber vi å få flest mulig ansikter på trykk. Ansikter selger, sier Osmundsen.

Mens de fleste store norske aviser sliter med en nedgang i opplaget, har Budstikka vært bortkjemt med en markant oppgang helt siden starten i 1999. Men redaktøren er ikke helt fornøyd ennå.

— Når vi stabiliserer oss på rundt 3.000 abbonenter vil jeg være fornøyd. Da vil vi være oppe i en leserdekning på omlag 70 prosent, sier redaktøren.