KRISTIANSAND: Flere mennesker Fædrelandsvennen har vært i kontakt med, har hatt ubehagelige opplevelser med bølgene etter de hurtiggående danskebåtene. Blant dem er Vigdis Gabrielsen som i begynnelsen av juli var på båttur med sin mann og et vennepar. Hun forteller: Reagerer på farten

— Vi var to båtvante familier som la til på bysiden av Dvergsøya, langt inne i byfjorden.Det var ingen på plassen da familien la til. Klokken 17.30 kom bølgene fra MasterFerries, og da ble situasjonen dramatisk.- Ankerfestene gikk, og mannen min falt i vannet. Det var med nød og neppe at ting gikk bra, og vi tenke bare på å redde det som reddes kan, da situasjonen oppsto. Småbåtbrukerne ved Dvergsøya må redde båtene sine hver gang MasterFerries passerer, sier hun. Og legger til at hun lurer på om båten hadde dårlig tid den aktuelle dagen ettersom farten var høyere enn vanlig.Ifølge Vigdis Gabrielsen går det greit når Color Lines båt Silvia Ana passerer. Silvia Ana setter vanligvis ikke opp farten før den har passert Oksøy fyr. Båten kastet på land

Minst like galt gikk det med Jan Erik Jensen. Båten hans møtte bølgene fra MasterFerries fra den båten som gikk ut ved 18-tiden tirsdag ettermiddag. Båten hans lå fortøyd ved Hestehodet i nærheten av Steinsundet, mellom Bredalsholmen og Bragdøya.- Bølgene kom helt brått, og båten ble plutselig kastet på land. Man prøver normalt å holde igjen båten, men det kan jo være livsfarlig ettersom den veier mange tonn, sier Jensen. Røff behandling

Båten hans har synlige skrapemerker i baugen, og den ene listen er sprukket. Det er tydelig at båten har fått hard medfart.- Hvor omfattende er skadene på båten?- Båten er skrapt opp foran, men mesteparten av skadene er under fenderlisten i baugen. Det vil nok koste meg mellom tyve og tretti tusen å få dette utbedret.Han tilføyer videre at det er synd at MasterFerries og Color Line legger beslag på mange av perlene langs kysten.- Vi er etter hvert mange som har fått skadet båtene våre. Med de bølgene båtene skaper blir en del av stedene på vei ut byfjorden utilgjengelige for folk. Det er synd, sier Jan Erik Jensen MasterFerries

Svein Olaf Olsen som er administrerende direktør i Masterferries har følgende kommentar:- Så langt i år har vi hatt én klage. Den var fra en hytteeier ute ved Hestehodet, men det er det eneste vi har registrert. Forrige gang jeg var i kontakt med denne klageren, mente vedkommende at ting hadde blitt bedre. Disse båtene lager bølger, og det sier seg selv at man ikke kan drive skipsfart uten å lage bølger, sier han. Color Line

— Dette er en gjenganger, sier Terje Marcussen som er linjesjef i Color Line.- Folk får ikke med seg hvor store bølgene er, men vi informerer så godt vi kan i samarbeid med kommunen og havnevesenet. Noen steder er mer utsatt enn andre, men hvor voldsomme bølger det blir, avhenger også av vær, vind og strømninger i sjøen, sier han og oppfordrer folk til å sikre båtene sine godt.tale.sorum@fvn.no