KRISTIANSAND: Torsdag i forrige uke gikk førsteklassingene ved videregående skoler over hele landet opp til eksamen i mattefagene 1MX og 1MY. Ikke nok med et omfattende pensum og matematisk problemløsning, i oppgaveteksten fant de også en grov feil!

I én av oppgavene ble elevene bedt om å finne frem til riktig graf, og deretter begrunne valget. Den riktige grafen fantes imidlertid ikke blant alternativene.

Forvirrende — Slike feil skal ikke forekomme. De skaper forvirring i en allerede vanskelig situasjon, sier rektor ved Møglestu videregående skole i Lillesand, Willy Hægeland.

— Elever med god matematisk forståelse vil komme fram til et ulogisk svar og risikerer å bruke masse tid på en oppgave som er umulig å løse. Det kan føre til at hele besvarelsen blir lidende, fordi man ikke rekker over alt. Her må man finne en løsning som sikrer elevene den karakteren de fortjener, sier Hægeland til fvn.no.

Savner informasjon Han reagerer på at Utdanningsdirektoratet ikke har gjort skolene oppmerksom på feilen. - Vi får vanligvis god informasjon når slikt skjer, denne gangen har vi ikke hørt noe. Nok en glipp, konstaterer Hægeland.

Heller ikke ved Kristiansand Katedralskole var ledelsen oppmerksom på feilen da fvn.no tok kontakt onsdag kveld. Rektor Arne Rosenvold savner informasjon fra Udanningsdirektoratet.

Krisemøte Onsdag kveld sitter byråkratene i krisemøte med dem som har laget oppgavene. - Vi gjør en vurdering av hvilke konsekvenser unøyaktigheten i oppgaven vil få. Dessuten utarbeider vi en sensorveiledning som alle sensorene mottar. Det betyr at sensorene tar hensyn til det som har skjedd når de vurderer besvarelsene, sier avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Siv Hilde Lindstrøm, til forbruker.no.

— Dette er alvorlig. Den norske skolen har et problem når de som er satt til å lede den ikke har større innsikt i matematikkfaget, sier matematikklektor Leif Hestad til norsklektorlag.no.