KRISTIANSAND/OSLO: Torsdag formiddag sendte stortingsrepresentanten fra Vest-Agder følgende spørsmål til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp):

«Statens veivesen gjennomførte i går en undersøkelse på 13 forskjellige steder rundt Kristiansand. Samtlige biler inn til sentrum ble stoppet for å få flest mulig til å delta. Dette medførte lange køer, store forsinkelser og sinte bilister. Vil statsråden gi klar beskjed om at denne typen aksjoner fra Statens veivesen ikke skal forekomme, og vil statsråden nå handle for at veien vest for Kristiansand oppgraderes for å møte både dagens og fremtidens trafikkmengde?»

— Aksjonen var latterlig

Spørreundersøkelsen startet klokken 06, og ble avsluttet klokken 18 i går kveld. Statens vegvesen stoppet bilistene for å dele ut et spørreskjema, noe som førte til trafikkaos med forsinkelser og illsinte bilister.

Les også: Trafikkintervju skapte lange køer

Gitmark er provosert over metoden til veivesenet.

- Jeg synes hele aksjonen var latterlig. Den bar preg av hodeløs planlegging, og viste fullstendig mangel på respekt for folks arbeidstid. Jeg skjønner godt at folk ble sure, sier stortingsrepresentanten til fvn.no.

Torsdag sendte Statens vegvesen ut en pressemelding hvor de beklaget de ulempene trafikkundersøkelsen påførte bilistene i Kristiansand.

- Har fått mye tyn

  • Vi beklager at trafikanter ble så forsinket som de ble. Vi har vurdert i planleggingen ulike løsninger for å unngå ulemper som dette, men vi var nødt for å spørre folk på veien for å få så godt faktagrunnlag som overhodet mulig. Vi undervurderte imidlertid noen forhold, sier Tore Kaurin, leder av strategistaben i Statens vegvesen region sør, til fvn.no.

Han medgir at medarbeidere i veivesenet har fått mange henvendelser og sterk kritikk etter aksjonen.

- En del av saksbehandlerne har fått mye tyn. For å beskytte våre medarbeidere løfter vi nå dette opp et nivå, sier Kaurin, som ikke ønsker å kommentere kritikken fra Gitmark.

— Vi får registrere det han sier. Jeg ønsker ikke å gå i dialog med ham direkte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

E 39: Et av stedene det blir avholdt trafikkintervju er på E 39 ved rundkjøringen opp til Slettheia. Her var det store køer på grunn av undersøkelsen. Bildet ble tatt cirka klokken 08.45. (Foto: Lars Hoen) Foto: Lars Hoen

Det var studenter fra Ansgar bibelskole som var hyret inn for å dele ut spørreskjemaet. I tillegg til grov kjeft, ble de på Setesdalsveien nesten kjørt ned.

Politiet måtte åpne opp

På E 39 fra Søgne ble bilister stående én time i kø i morgenrushet. Kaoset ble så ille at politiet måtte be veivesenet åpne opp i rushtrafikken til det verste hadde gitt seg.

Les også: — De fikk til dels grov kjeft

Bilistene som ble stoppet i løpet av dagen, fikk et skjema de ble bedt om å svare på og sende inn. «Ditt bidrag er viktig for å hjelpe oss å velge de gode løsningene. Undersøkelsen vil gi oss opplysninger om trafikken til, fra og gjennom Kristiansand. Dette skal brukes i videre planlegging av vegsystemet i Kristiansand,» stod det på skjemaet. I tillegg til å kartlegge informasjon om føreren, gikk spørsmålene på hensikten med kjøreturen, hvor lang den var og hvor man parkerte.

Gitmark mener Statens vegvesen bommer grovt med spørsmålene.

- Liten relevans

  • Jeg reagerer på at spørsmålene har altfor liten relevans for hvor man skal legge ny vei, og opplever dette heller som en trenering av ny vei. Trafikkbildet skulle tilsi firefeltsvei vestover fra Kristiansand, men det er ikke ønske og kraft fra Statens vegvesen på dette, sier Gitmark.

Han krever nå handling.

- Man må komme i gang umiddelbart med detaljplanlegging, og skjønne viktigheten av å få på plass ny vei vestover fra Kristiansand, ny Vågsbygdvei og ny Kjevikvei, sier Gitmark, som også tror undersøkelsen får liten verdi etter som Statens vegvesen fikk bilistene mot seg.

— Statens vegvesen vet utmerket godt hvordan trafikkbildet i Kristiansand er. Når bilister må stå opp mot én time i en unødvendig kø, ønsker de ikke å delta i den type informasjonsinnhenting. Det finnes uendelig mange andre måter å gjøre det på, sier han.

Tør ikke å gjenta undersøkelsen

Tore Kaurin i veivesenet opplyser derimot at de er avhengige av svar på undersøkelsen for å kunne planlegge et fremtidig transportsystem i Kristiansand, deriblant rushtidsavgift.

— Selv om folk ble utsatt for ulemper, ber jeg dem ydmykt om å svare, og at de gjør det ærlig. Hvis ikke, har i alle fall sinnet vært til ingen nytte, sier Kaurin, som opplyser at de trenger å få inn opp mot femti prosent svar.

Uansett tror han ikke veivesenet setter i gang en ny trafikkundersøkelse.

- Jeg tror ikke vi trenger flere slike undersøkelser nå, og jeg vet ikke om vi tør heller, sier Kaurin.