MANDAL: – Tenker de ikke på hvor mange som er avhengig av rutetilbudet, spør de to jentene.

De sikter særlig til at taxus-tilbudet i Mandal blir kraftig redusert, og som vil ramme dem særlig hardt. Men konsekvensene av de nedskjæringene Sørlandsruta nå gjør, rammer hele busstilbudet i vestfylket.

– Det beklager vi sterkt, sier direktør Erik Abramsen i Sørlandsruta.

Må spare

Busselskapet må spare inn 3,7 millioner kroner neste år som er den summen Agder Kollektivtrafikk (AK) gir i mindre overføringer til Sørlandsruta. Dermed har selskapet vært nødt til å kutte i en rekke tilbud:

Taxus i Mandal slutter å kjøre klokken 1730 på hverdagene mot klokka 22 i dag, og tilbudet forsvinner helt for Sånum og Kleveåsen. Slutt blir det også for taxus for lørdagene.

Taxus i Farsund legges helt ned, likeså ringbussen i Lyngdal.

Den første bussen klokken 04.40 fra Vanse mot Mandal forsvinner, som særlig vil ramme de som skal nå de første flyene og tog.

Lørdag forsvinner en rekke bussavganger i Borhaug, Vanse og Farsund.

Lørdag slutter hovedruter å gå klokken 21, og tas først opp søndag klokken 12. – Dette vil ramme vårt tilbud betydelig. Taxus i Mandal blir kraftig redusert, og forsvinner helt i Farsund. Dessuten vil mange reisende merke at tidligbussen fra Vanse blir borte, sier Abramsen.

Han frykter også at de siste bussene fra Mandal og Kristiansand blir svært fulle nå som bussene som i dag går enda senere kuttes ut. Endringene skjer fra 5. januar.

Rutetilbudet styres altså helt av hvordan tilskuddene fra AK er. Man må tilbake til 1970-tallet da busselskapene var selvdrevne. – Vi har en helt annen rolle enn den gang, og jeg håper at folk forstår at disse nedskjæringene ikke er noe vi ønsker, men må forholde oss til når tilskuddene reduseres så kraftig, sier han.

Sørlandsruta må dessuten kutte fem årsverk, men det skal skje ved naturlig avgang, så ingen vil bli oppsagt.

Rammer

Hilde Hatletveit og Marita Steen nekter altså å finne seg i at taxus-tilbudet nå blir så dårlig i Mandal. Hilde bor på Ime, og mister kveldstilbudet inn til byen. – Nå blir det mye vanskeligere med besøk og fritidsaktiviteter, sier hun.

Marita minner dessuten om alle de eldre som får det vanskeligere og blir mer avhengig av drosje.

Nå har de begynt å samle inn underskrifter mot kuttene, som de akter å levere til de som har bestemt dette.

Busstilbudet i vestre del av Vest-Agder rammes betydelig når tilskuddet fra Agder Kollektivtrafikk reduseres.