KRISTIANSAND RIGETJØNN— Det er fortvilende å oppleve hvordan Posten Norge behandler sine kunder. Og nå kan jeg komme i klemme overfor min oppdragsgiver, forteller Eivind Sandvik i Kristiansand Elektriske AS (KEAS). I midten av januar fikk han i oppdrag å installere 20 spesielle ovner om bord på skipet som legger strømkabel mellom Norge og kontinentet. Oppdraget måtte utføres i januar, mens skipet lå i Kristiansand.- Ovnene er spesielle. De må tåle vann. Slike var ikke å oppdrive i Norge. Men 22. januar fikk jeg kontakt med tysk produsent, som lovet å sende ovnene til Norge samme dag. Det hastet jo, forteller Sandvik.Mandag 29. januar hadde han ikke mottatt ovnene. Heller ikke hørt noe, verken fra leverandør eller transportør.- Jeg kjente panikken sige inn. Det var tre døgn til skipet skulle seile, og jobben med å montere ovnene tar omlag tre dager. Vi kunne rekke det, forutsatt at ovnene dukket opp i Kristiansand denne formiddagen. Var sendt.

Telefon og mail til produsenten, bekreftet at varene var sendt den 22. januar, som avtalt. De var sendt med GLS Europa.Etter å ha fått kontakt med GLS Danmark, fikk Sandvik vite at samarbeidspartneren til GLS på norsk side var Posten Norge. Det ble også klart at sendingen var gått inn på lager hos Posten Norge i Oslo dagen etter at den ble sendt fra Tyskland, altså tirsdag 23. januar. - Men jeg har ikke fått beskjed om dette, seks døgn etter at pakkene havnet på lager hos dere, utbrøt Eivind Sandviks da han ringte Posten den 29.- Vi har sendt brev til deg. Der er det et skjema du må fylle ut og returnere. Når vi mottar det blir varene tollklarert og sendt deg. Fikk han høre. Torsdag 1. februar hadde han fortsatt ikke fått noe brev.Igjen ringte han Posten, seksjon for savnet sending. Nå fikk han høre at pakkene var tatt ut av lageret samme morgen for transport til Kristiansand. På Sørlandet.

I går morges hadde han fortsatt ikke fått varene. Ny ringerunde viste at pakkene befant seg ved terminalen i Sørlandsparken, og ville bli transportert til postkontoret på Sagmyra i Vågsbygd en gang mellom klokka 10 og 16. Da dro Eivind Sandvik sporenstreks ut til terminalen i Sørlandsparken. Der fikk han ut den etterlengtede hastesendingen.- All gods til landet skal utløse et fortollingsbrev til mottaker. Dette brevet må dessverre ha blitt forsinket. Posten har bare én ting å gjøre, og det er å bli bedre, sier informasjonssjef i Posten region Sør, Eivind Rossen.Brevet om tollklarering som skal være sendt fra Oslo for halvannen uke siden, har han ikke sett noe til.Tekst: Olaf Lorentsen og Anette Osolaf.lorentsen@fvn.no - 38 11 32 13anette.os@fvn.no - 38 11 32 12