OSLO: — Vi setter vår troverdighet på at det er dette vi vil jobbe med, sier Venstres stortingskandidat for Vest-Agder, Anne Margrethe Larsen.

I partiets alternative nasjonale transportplan, legger de inn 8,5 milliarder kroner til å binde sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.

Sammenkoblingen av de to jernbanestrekkene har vært en het potet i debatten etter at Nasjonal Transportplan ble lagt frem. Regjeringspartiene strekker seg til å karakterisere det som et spennende prosjekt som kanskje kan komme på sikt, mens opposisjonspartiene har vært ivrige på mer forpliktende uttalelser.

— Vi har en kjempesatsing på tog i vår alternative transportplan, sier Larsen.

— Vi ønsker å få redusert reisetiden på Oslo-Kristiansand til tre timer. Dette er vårt realistiske løfte inn i en valgkamp, og det er dette vi ønsker å jobbe med de neste fire årene, sier hun.

— Det lukter valgkampretorikk?

— Det er klart dette er en god sak for oss i valgkampen, men det er dette Venstre vil jobbe med, sier Larsen.

Nasjonal Transportplan skal behandles i Stortinget 11. juni. I tillegg til Sørvestbanen, jobber sørlandspolitikerne blant annet med å sikre firefeltsvei helt fra Gartnerløkka til Søgne.