AGDER/OSLO: — Våre medlemmer i Kystverket er bekymret, og mener beredskapen langs sørlandskysten i dag er dårligere enn da «Fjord Champion» forliste i mars 2005, sier distriktssekretær i Norsk arbeidsmannsforbund, Ole Jarl Madland.

Det er nesten to år siden «Fjord Champion» drev nærmere 30 kilometer uten motorkraft, før skipet havnet brennende i fjæresteinene i Søgne-skjærgården. Det tok 15 timer før den første slepebåten kom fram til havaristen.

- Feil vei

Ulykken med lasteskipet «Server» utenfor Fedje har igjen aktualisert spørsmålet om beredskap langs sørlandskysten. Men ansatte i Kystverket som Fædrelandsvennen har vært i kontakt med, er svært kritiske.

Det pekes blant annet på at det ennå ikke er på plass noen fast slepebåt langs sørlandskysten. Og at Kystverket i realiteten ikke har fått økt beredskap.

— Hvis noe har skjedd, har det gått i gal retning, sier en. Han vil ikke stå fram av frykt for å bli oppfattet om illojal av sin arbeidsgiver.

De ansatte viser til at Kystvakta fra midten av desember overtok ansvaret for førstelinjetjenesten ved oljeulykker.

— Men Kystvaktas skip kan ikke gå helt inn i fjæresteinene. Tung olje er det bare Kystverkets skip som kan ta opp. Og vi har bare beredskap innenfor vanlig arbeidstid, sier en.

— Men kan ikke dette ses som en profesjonskamp fra deres side?

— Det er det ikke. Vi ser bare at dagens system på langt nær er godt nok.

Stortingsrepresentant Rolf Terje Klungland (Ap) tar signalene fra de ansatte på alvor.

— Dette er bekymringsfullt. Her må vi få en total gjennomgang. Kortene må på bordet, sier Klungland, som allerede har vært i kontakt med fungerende kystminister Dag Terje Andersen om saken.

- Godt utrustet

Men kystdistriktssjef Sven Arild Hansen i Kystverket Sørøst, mener ikke den totale beredskapen er for dårlig.

— Generelt føler jeg vi er godt rustet i forhold til risikobildet. Selv om vi jo alltid kan bli bedre. Men vi har et godt samarbeid med de interkommunale akuttberedskapsutvalgene og andre aktører.

— Men ennå er ingen fast slepebåt på plass?

— Vi har foreslått overfor departementet å få en noe bedre slepebåtskapasitet. Den saken er nå til vurdering. I dag leier vi inn ledig kapasitet når behovet er der. Og stort sett er det ledige båter i området, sier Hansen.

Han understreker at Kystverkets viktigste aktivitet er det forebyggende arbeidet. Og at man også jobber for å få seilingskorridorer som tvinger skipstrafikken lengre ut fra sydspissen av Norge.